Dansk 5G-robot skal give bedre fjernundervisning af elever

Den modulære robot Fable fra den danske robotvirksomhed Shape Robotics hjælper skoleelever, som af forskellige årsager ikke kan være fysisk til stede i klasselokalet.

Dansk 5G-robot skal give bedre fjernundervisning af elever

Den danske robotvirksomhed Shape Robotics har sammen med TDC NET og Ericsson har hjulpet 13-årige Rasmus Dalsten med at deltage i skolens undervisning. Han er født med en lungesygdom og er derfor nødt til at deltage i undervisningen hjemmefra. Løsningen har været en 5G-opkoblet robot fra Shape Robotics.

Robotten er på størrelse med en lille bamse og kan køre rundt på hjul. Den har en 5G-opkoblet smartphone monteret, som kan styres hjemmefra af eleven via telepresence robot-systemet Fable Connect. Dermed kan eleven bevæge sig rundt og være mere til stede sammen med skolekammerater og lærere både indenfor og udenfor.

Læs også: Her er de største danske techvirksomheder

Vellykket forsøg

Robotten har været i brug hjemme hos Rasmus Dalsten i en periode på seks måneder som led i et forsøg.

“Rasmus logger ind på sin computer og iPad, der begge er forbundet til robotten, og kan på den måde være sammen med sine klassekammerater hele dagen, både i frokostpausen og i undervisningen. Jeg kan mærke, at Rasmus er glad, når han er sammen med de andre, og det har været vigtigt for mig, at han kan se sig omkring og få øjenkontakt med sine klassekammerater,” siger Charlotte Dalsten, der er mor til Rasmus.

Forsøget viser ifølge de tre virksomheder, som har samarbejdet om robotløsningen, at der er et stort potentiale i 5G-opkoblede mobile robotter inden for hjemmets fire vægge, på arbejdspladsen og i forskellige industrier.

Læs også: Smart Industry hjælper danske SMV’er med på robotbølgen

Forsøget kan bane vejen for andre projekter

“Robotter koblet til 5G kan modsat andre robotter både sende og modtage store mængder data stort set uden forsinkelse. Det betyder, at eleven selv kan styre robotten hjemmefra, og at lyd og billede sendes frem og tilbage mellem elev og robot i tæt på realtid. Det giver en helt anden oplevelse. Hvis vi løfter blikket fra undervisningssektoren, er det oplagt, at nogle af de erfaringer, vi har gjort os her, kan overføres til alt fra ældreplejen til oplevelsesindustrien,” siger Toke Binzer, underdirektør hos TDC NET.

Niclas Backlund, der er landechef for Ericsson i Danmark, forventer, at det vellykkede projekt, hvor robotteknologi kombineres med 5G-teknologi, vil bane vejen for andre fremtidige projekter i udlandet.

“Danmark var et af de første lande i verden, der udrullede et landsdækkende 5G-net, og jeg er overbevist om, at det danske robot-eksempel sammen med de øvrige tiltag, vi har gennemført med vores 5G innovations hub kan inspirere også udenfor Danmarks grænser. Robotten “Fable” viser helt konkret, hvordan digitalisering kan bruges til at løse samfundsmæssige behov og er et fremragende eksempel på digital inklusion,” siger han.

Robotten Fable er modulær og kan sammensættes på mange forskellige måder. Foto: Shape Robotics.

Om robotten Fable

Shape Robotics er en dansk EdTech-virksomhed, som udviklede robotten Fable tilbage i 2017. Det er en modulær robot, som er designet netop til klasselokaler. Den gør det nemt for elever at bygge og programmere deres egen robot, uanset hvilket niveau de er på. Alt fra blokprogrammering til kodning i Python er muligt.

Shape Robotics tilbyder også undervisningsforløb til lærere, så elever nemt kan komme i gang med at løse forskellige tekniske problemstillinger.

Se også: Nyheder om dansk teknologi