Danske netbutikker hårdt ramt af stigende omkostninger

Danske netbutikker må sænke målene og afskedige medarbejdere på grund af stigende priser på energi, materialer og marketing, viser ny analyse fra Dansk Erhverv.

Danske netbutikker hårdt ramt af stigende omkostninger

Det er hårde tider for mange danske netbutikker. Det viser Dansk Erhvervs e-handelsbarometer for 2. kvartal 2022, som tager  temperaturen på den danske e-handel. 133 netbutikker har deltaget i den seneste undersøgelse.

Se også: Dansk teknologi: Her er de største danske techvirksomheder

8 ud af 10 netbutikker oplever stigende priser

Ifølge analysen svarer 8 ud af 10 netbutikker, at de er ramt af stigende priser på de varer, som de køber for at sælge videre.

Foto: Dansk Erhverv

Hver tredje netbutik har oplevet prisstigninger på 11 til 24 procent, mens næsten hver fjerde har oplevet markante prisstigninger på mindst 25 procent. Knap hver tiende netbutik har oplevet prisstigninger på mere end 50 procent.

Det er på områderne energi og fragt, at netbutikkerne har oplevet størst prisstigning.

Analysen viser også, at de mest kritiske omkostningsstigninger er ved indkøb af varer, fragtpriser og energi.

Foto: Dansk Erhverv

”Det er voldsomt. Der er prisstigninger på alt fra energi og materialer til emballage og fragt. Og det er ofte ganske markante prishop, så det er klart, at det vil kunne mærkes hos virksomhederne,” siger Simon Bjerremann, som e-handelsanalytiker i Dansk Erhverv.

Kan mærkes på virksomhedernes bundlinje

e-handelsbarometeret viser også, at de stigende priser først og fremmest kan ses på virksomhedernes bundlinje. 68 procent af netbutikkerne svarer, at det går ud over bundlinjen.

Foto: Dansk Erhverv

36 procent af netbutikkerne svarer også, at de på grund af prisstigningerne vælger at reducere deres omsætnings- og vækstmål.

”Der er nærmest fuld plade i konsekvenser, hvilket er klart, når du bliver ramt fra alle sider. Det får forbrugerne til at holde på pengene, så selvom de stadig handler hyppigt på nettet, så bruger de færre penge. Indtægterne falder, mens udgifterne stiger,” siger Simon Bjerremann.

Forventer øget omsætning i 3. kvartal 2022

Der er dog også optimisme at spore hos de danske netbutikker. Trods de voldsomme prisstigninger forventer 41 procent af netbutikkerne, at deres omsætning i 3. kvartal 2022 stiger sammenlignet med samme kvartal året forinden.

Det er en gevaldig stigning sammenlignet med de to forrige kvartalers undersøgelser, hvor kun henholdsvis 26 og 27 procent svarede det samme.

Til sammenligning forventer 36 procent, at omsætningen falder mellem alt 5 procent og mere end 50 procent i 3. kvartal.

Foto: Dansk Erhverv

“Det er jo ikke ligefrem klaphat og jubeloptimisme, men det er dog et tegn på, at netbutikkerne er ved at omstille sig til en ny virkelighed,” siger Niels Ralund, der er e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.

Se også: Nyheder om dansk teknologi