398 nye ladestandere til elbiler i 2. kvartal 2022 – se udviklingen i din kommune

Der er nu 6.550 ladestandere i Danmark, men antallet af ladepunkter per 1.000 indbyggere varierer enormt. Se udviklingen af ladestandere i 2. kvartal 2022 i din kommune her.

398 nye ladestandere til elbiler i 2. kvartal 2022 – se udviklingen i din kommune

Udbygningen af ladeinfrastrukturen fortsætter med hastige skridt. Nye tal fra Transportministeriet viser, at der i løbet af 2. kvartal 2022 er blevet etableret 398 nye ladestandere rundt omkring i landet. Det svarer til en tilvækst på 9 procent i forhold til 1. kvartal 2022. Dermed er der nu i alt 6 550 offentligt tilgængelige ladestandere i Danmark.

I april blev der ikke registreret nogle nye ladepunkter, men i maj blev der registreret lidt over 100 nye ladepunkter. Det var dog især i juni måned, der skete store fremskridt. Her blev der åbnet for adgang til 400 nye ladepunkter. At der samlet set ‘kun’ er sket en tilvækst på 398 nye ladestandere, hænger formentlig sammen med, at der også er blevet taget ældre ladere ud af drift.

Læs også: Elbiler – alt om teknologien, der skal sikre den grønne omstilling

Udvikling og måned-til-måned vækst i antallet af offentligt tilgængelige ladepunkter, 2019-2022. Foto: Transportministeriet

Stor forskel i antal ladepunkter i kommunerne

Det svinger rigtigt meget fra kommune til kommune, hvor mange ladepunkter til elbiler, der er til rådighed set i forhold til befolkningen.

Trafikministeriets data opgør antallet af ladeudtag per 1 000 indbygger, og her er det i 2. kvartal 2022 fortsat Frederiksberg, der klarer sig bedst med 3,5 ladeudtag per 1 000 indbyggere. Ærø har siden 1. kvartal overhalet København indenom og tilbyder nu 3,3 ladeudtag per 1 000 indbyggere.

Disse kommuner har fået flest nye ladepunkter i 2. kvartal 2022

I 56 procent af kommunerne er ladeinfrastrukturen blevet udvidet i løbet af det seneste kvartal. Højdespringeren i løbet af 2. kvartal 2022 er Odder Kommune, som er gået fra en placering som nummer 48 til nummer 6.

Hvor kommunen i 1. kvartal kun havde 0,7 ladeudtag per 1 000 indbyggere, er tallet nu steget til 2,0. Ærø, Lyngby-Taarbæk og Nyborg har ligeså oplevet en stor absolut stigning i antal ladepunkter per 1 000 indbyggere.

Kigger man på de relative placeringer, er følgende kommuner, foruden Odder, gået mange pladser frem:

  • Lyngby-Taarbæk: +23
  • Rødovre: +20
  • Stevns: +16
  • Herning: +12
  • Nyborg: +12
  • Roskilde: +10
  • Fredensborg: +9
  • Varde: +9
  • Lejre: +9
  • Faxe: +9
  • Faaborg-Midtfyn: +9

Læs også: Antallet af offentlige ladere til elbiler i Danmark eksploderer

Disse kommuner er gået mest tilbage

I 32 procent af kommunerne er der ikke sket nogen ændring i antallet af ladestandere, mens antallet i 11 procent af kommunerne er faldet.

Der er derfor også en række kommuner, som er gået meget tilbage i forhold til den relative placering til andre kommuner. De kommuner, der er gået mest tilbage siden 1. kvartal 2022, er:

  • Ishøj: -18
  • Morsø: -16
  • Glostrup: -12
  • Kolding: -9
  • Furesø: -9
  • Kalundborg: -8
  • Hvidovre: -7
  • Struer: -7
  • Vordingborg: -6
  • Tønder: -6

Antal ladeudtag per 1000 indbyggere fordelt efter kommune

Kommune Ladeudtag per 1 000 indbyggere Relativ ændring ift. 1. kvartal 2022
1. Frederiksberg 3,5
2. Ærø 3,3 +1
3. København 2,6 -1
4. Herlev 2,3
5. Middelfart 2,0
6. Odder 2,0 +42
7. Aabenraa 2,0 +1
8. Samsø 1,9 +3
9. Bornholm 1,9 -2
10. Rebild 1,8 -4
11. Køge 1,7 -2
12. Billund 1,7 +3
13. Tårnby 1,6 +1
14. Nyborg 1,5 +12
15. Gentofte 1,5 -2
16. Lyngby-Taarbæk 1,5 +23
17. Kerteminde 1,5 +5
18. Guldborgsund 1,5
19. Hvidovre 1,5 -7
20. Dragør 1,4 -1
21. Aarhus 1,3 +3
22. Glostrup 1,3 -12
23. Struer 1,3 -7
24. Sønderborg 1,3 -4
25. Hjørring 1,3 +3
26. Ballerup 1,2 +5
27. Hørsholm 1,2 -2
28. Slagelse 1,2 +7
29. Høje Taastrup 1,1 -7
30. Esbjerg 1,1 -1
31. Vesthimmerland 1,1 +7
32. Furesø 1,1 -9
33. Holstebro 1,0 -3
34. Horsens 1,0 -2
35. Randers 1,0 -1
35. Ishøj 1,0 -18
36. Gladsaxe 1,0 -3
37. Skanderborg 1,0 +3
38. Langeland 1,0 -3
39. Ringkøbing-Skjern 0,9 +3
40. Holbæk 0,9 -4
41. Ringsted 0,9 -4
42. Svendborg 0,9 +1
43. Morsø 0,9 -16
44. Odense 0,9 +3
45. Roskilde 0,9 +10
46. Albertslund 0,9 +4
47. Vordingborg 0,8 -6
48. Thisted 0,8 -4
49. Assens 0,8 -4
50. Hedensted 0,8 -4
51. Rødovre 0,7 +20
52. Syddjurs 0,7 -3
53. Hillerød 0,7 +1
54. Aalborg 0,7 +3
55. Greve 0,7 +4
56. Herning 0,7 +12
57. Halsnæs 0,7 -5
58. Silkeborg 0,7 +6
59. Tønder 0,7 -6
60. Vejle 0,6 -4
61. Fredericia 0,6 -2
62. Frederikshavn 0,6 +3
63. Fredensborg 0,6 +9
64. Rudersdal 0,6 -3
65. Fanø 0,6 -3
66. Stevns 0,6 +16
67. Kolding 0,6 -9
68. Viborg 0,6 -1
69. Ikast-Brande 0,5 -3
70. Varde 0,5 +9
71. Kalundborg 0,5 -8
72. Lejre 0,5 +9
73. Odsherred 0,5 -4
74. Lolland 0,5 -4
75. Mariagerfjord 0,5 -2
76. Norddjurs 0,5 -2
77. Lemvig 0,5 -2
78. Næstved 0,4 -2
79. Frederikssund 0,4 -1
80. Brøndby 0,4 +3
81. Haderslev 0,4 -4
82. Jammerbugt 0,4 -3
83. Faxe 0,4 +9
84. Vejen 0,4 -4
85. Faaborg-Midtfyn 0,3 +9
86. Helsingør 0,3 -2
87. Egedal 0,3
88. Sorø 0,3 -2
89. Favrskov 0,2
90. Vallensbæk 0,2 Ny
91. Allerød 0,2 -3
92. Nordfyn 0,2 -2
93. Skive 0,2 -2
94. Gribskov 0,1 -1

Læs også: Nyheder om elbiler og selvkørende teknologi