Ford og Volvo træder ind i ny genbrugsordning for bilbatterier

Amerikansk startup, som tidligere Tesla-teknologichef står bag, har indgået et samarbejde med Volvo og Ford om at indsamle og genbruge gamle elbilbatterier.

Ford og Volvo træder ind i ny genbrugsordning for bilbatterier

Salget af elbiler stiger, og det vil det formentlig blive ved med de næste mange år. Men ét problem lurer i horisonten: Hvad gør man med aflagte batterier, når de ikke længere kan bruges i bilen?

Læs også: Elbiler – alt om teknologien, der skal sikre den grønne omstilling

Amerikansk virksomhed vil problemet til livs

En ambitiøs nystartet virksomhed ved navn Redwood Materials har fået Ford og Volvo med som partnere i et projekt, der skal finde ud af, hvordan man kan håndtere batterier på en sikker, bæredygtig og omkostningseffektiv måde.

Redwood Materials vil dog stadig modtage batterier fra andre bilproducenter på trods af støtten fra de to bilgiganter. Dette gælder såvel nikkelmetal-batterier som lithium-ion-batterier fra alle elbiler og hybridbiler.

I dag genbruger virksomheden 6 GWh lithium-ion-batterier fra forbrugerelektronik, svarende til 60 000 elbiler, årligt i Nordamerika.

I USA er der stadig nogle år til, at man ser gamle batterier blive et problem, men ifølge Redwoods direktør og tidligere teknologichef i Tesla, J.B. Straubel, er det nu, mens tiden er til det, man skal skride til handling.

“Jeg tror, at vi vil se tallene stige rigtig, rigtig meget i løbet af to til tre år – først i Californien, simpelthen fordi det er det ældste marked for elektriske køretøjer.”

Læs også: Ny teknologi giver bilbatterier længere levetid og et ekstra liv

Batteriteknologi i udvikling

Der er flere årsager til, at man kan være optimistisk omkring udsigterne til forlængelse af batteriernes levetid i bilerne, inden de skal genbruges.

De fleste elbiler har eller vil få mulighed for at blive opdateret ‘over the air’ (OTA), som er med til at give bilerne et nyt liv og udnytte batteriet bedre.

En af de tidligere elbiler såsom Nissan Leaf kunne køre lige omkring 160 kilometer ifølge WLTP-normen, hvor man nu ser, at elbiler typisk kan køre omkring 300 kilometer.

Ligeledes vil aflagte elbilbatterier, der stadig har noget liv i dem, kunne bruges til at lagre strøm. Det er en løsning kaldet vehicle-to-grid eller V2G, som kan bruges til at lagre strøm produceret fra vedvarende energikilder.

Redwood Materials har også netop oplyst, at virksomheden i løbet af 2022 vil ekspandere til Europa, som er det marked i hele verden, der hurtigst er i gang med omstillingen til elbiler.

Læs også: Nyheder om elbiler og selvkørende teknologi