Hacker tager kontrol over Tesla-biler i ti lande

En hacker kunne overtage over 20 Tesla-biler i over 10 lande og styre en række funktioner. Se hvordan elbiler kan hackes og overtages.

Hacker tager kontrol over Tesla-biler i ti lande

En IT-ekspert ved navn David Colombo har fundet en sårbarhed i softwaren til Tesla-biler, der gør, at han har kunnet overtage kontrollen med over 20 Tesla-biler i 10 lande.

I et tweet skriver han, at han fik “fuld fjernstyring af over 20 Teslaer i 10 lande, og der synes ikke at være nogen måde at finde ejerne på og rapportere det til dem.”

Alvorlig sikkerhedsfejl

Ifølge Bloomberg har Tesla hverken bekræftet eller afvist, at en sådan sårbarhed skulle være til stede, og om den overhovedet er udnyttet af Colombo. Bloomberg skriver dog, at Colombo har været i kontakt med Tesla om sikkerhedsfejlen, og Tesla skulle være i gang med at kigge på en opdatering til at fjerne fejlen.

Angrebet skulle fungere ved, at Colombo fandt ud af, hvordan han kan deaktivere Sentry Mode, en sikkerhedsfunktion, der bruger bilens mange kameraer til at holde øje med ubudne gæster og til at åbne døre og vinduer.

Endvidere kunne han så starte Keyless Driving, og han skriver, at han potentielt kunne låse dørene op og begynde at køre i de berørte Tesla-biler.

Han understreger dog også, at han ikke kan overtage bilen, hvis den er i gang med at køre, bortset fra at starte musik på maksimal lydstyrke eller blinke med lyset.

Se også: Cybersikkerhed er vigtigere end nogensinde

Spørgsmål om tid inden et større hackerangreb

Opkoblede biler bliver mere og mere normalt, og derfor kan hackere ikke bare teoretisk, men også i praksis, overtage din bil, når du kører i den. Moshe Shlisel, der er administrerende direktør for GuardKnox Cyber Technologies, har tidligere sagt, at det kun er et spørgsmål om tid, før der sker et større hackerangreb.

Det er hans erfaring, at næsten alle moderne biler på vejene i dag er ekstremt sårbare over for hacking. Og det sker i den virkelige verden, selv om det får minimal opmærksomhed, og samfundet er stort set naivt over for, hvor mange bilhackerangreb og andre industrielle hackerangreb, der er sket, forklarer Shlisel på eu.freep.com.

Se også: Hvordan fungerer elbiler?

Sådan kan hackere angribe biler

Nogle af de ting, som hackere generelt kan gøre, er deaktivering af bremser eller dæktrykskontrolsystemer, tvungen acceleration og udløsning af airbags. De kan også udvide rækkevidden for trådløse nøgler. Normalt skal man helt tæt på bilen for at kunne låse op trådløst, men ved hjælp af radiorepeatere kan hackere imidlertid udvide rækkevidden, så bildøren låses op, når man er 10-12 meter fra bilen.

Private data kan også trækkes ud af bilen, for eksempel kørselsdata. Hvis disse oplysninger bliver hacket, kan de bruges til at granske i dit privatliv og endda finde ud af, hvor du bor, arbejder eller tager dine børn i skole.

Via bilen kan hackere også hacke sig adgang til ens mobil, der typisk vil være koblet til bilen. Mobilen giver potentielt videre adgang til kreditkortoplysninger, adgangskoder og andre kritiske personlige data.

Se også: Nyheder om elbiler og selvkørende teknologi