Japanske bilproducenter vil holde liv i brændstofmotoren

Toyota, Subaru og Mazda tror på, at biler, der kører på brint og grønt brændstof, vil supplere elbiler i målet om at gøre bilindustrien grøn.

Japanske bilproducenter vil holde liv i brændstofmotoren

Batteriteknologien er blevet bilindustriens klart bedste bud på en teknologi, der skal omstille hele verdens bilpark til en grøn transportform. Men ikke alle bilproducenter tror på, at det ene og alene skal være elbiler, der får bilproducenterne i mål med at rydde bilernes CO₂-udledninger af vejen over de næste mange år.

“Verden bevæger sig i retning af elektriske køretøjer. Det er der ingen tvivl om, men bliver det en verden med kun elbiler? Ingen kan svare på det spørgsmål lige nu,” har Tomomi Nakamura, præsident i Subaru, udtalt til Bloomberg.

Læs også: Elbiler – alt om teknologien, der skal sikre den grønne omstilling

Supplerer elbiler med brint og hybrid

Subaru udforsker, ligesom Toyota og Mazda, alternativer til elbilen. Ved racerbanen Suzuka deltog de tre japanske bilproducenter i en pressebegivenhed, hvor de kørte runder på banen med brintbiler og hybridbiler, der kørte på grønt brændstof. Begivenheden havde til formål at skabe opmærksomhed om de alternative drivmidler.

De tre japanske bilproducenter mener, at det er nødvendigt også at tænke i alternativer til batteriteknologien, hvis den grønne omstilling skal realiseres i tide. Strategien med ikke kun at satse på elbiler ses allerede i bilproducenternes langsigtede planer. Toyota annoncerede i december, at man investerer 232 milliarder i elbiler, og et tilsvarende beløb investeres i brint, plug-in hybrid og hybrid tilsammen.

Subaru har som mål at blive CO₂-neutral ved at bruge både hybridbiler og rene elbiler, som skal udgøre omkring 40 procent af producentens salg i 2030.

“Da ingen ved, hvordan fremtiden virkelig vil se ud, er spørgsmålet lige nu, om det virkelig er det rigtige skridt fuldstændig at fjerne forbrændingsmotoren,” lyder det fra Tomomi Nakamura.

Kritiseres for at holde klimapolitik tilbage

Toyotas kamp for brændstofmotoren og hidtil beskedne engagement i elbilteknologien fik sidste år organisationen InfluenceMap til at placere bilproducenten på en tredjeplads over de mest indflydelsesrige virksomheder, som holder klimapolitik tilbage.

Læs også: Nyheder om elbiler og selvkørende teknologi