Konsortium skal accelerere udbredelsen af elbiler i Europa

Spirii og DTU deltager i et nyt samarbejde mellem europæiske virksomheder, forskningsorganisationer og foreninger, som skal accelerere udbredelsen af elbiler i Europa.

Konsortium skal accelerere udbredelsen af elbiler i Europa

Ifølge Det Internationale Energiagentur (IEA) ventes behovet for strøm til elektriske køretøjer at udgøre op til 6,5 procent af det europæiske elforbrug i 2030. Samtidig vil markedet for salg af elbiler vokse til 60 milliarder euro om året, viser prognoser.

Der er dog stadig væsentlige udfordringer og flaskehalse, der skal løses, før der kan ske en massiv udbredelse af elbiler. Særligt uden for byområder er adgangen til ladefaciliteter stærkt begrænset.

Læs også: Elbiler – alt om teknologien, der skal sikre den grønne omstilling

Skal løse bilisternes udfordringer ved elbiler

Netop sidstnævnte problematik er en af flere, som et nyt EU-finansieret samarbejde skal arbejde på at løse. Projektet går under navnet FLOW og består af i alt 30 europæiske virksomheder, forskningsorganisationer og foreninger fra 9 lande, der er gået sammen om at accelerere udbredelsen af elbiler i Europa. Fra Danmark er emobility-virksomheden Spirii og DTU repræsenteret.

Projektet har til formål at fokusere på at løse de største hindringer, som bilisterne står over for i forbindelse med opladning og brug af elbiler. FLOW-projektet skal også give løsninger og alternativer til disse udfordringer.

Læs også: Det tager årtier at udfase benzin- og dieselbiler i Danmark

Skal teste vehicle-to-grid-løsninger i flere lande

En af de mulige løsninger hedder vehicle-to-grid (V2G). Det er den proces, hvor energi udveksles mellem elbiler, bygninger og elnettet. Ifølge partnerne i FLOW er projektets hovedformål at teste, validere og forbedre de fordele, der er ved fleksibel opladning af elbiler, som kan afhjælpe den øgede belastning af elnettet, som øget udbredelse af elbiler vil skabe.

FLOW-projektet skal opføre demonstrationer af teknologien i Danmark, Italien, Irland, Spanien og Tjekkiet. Det er Spirii, der skal levere platformen, der skal bruges til demonstrationen i Norden. Catalonia Institute for Energy Research (IREC) i Spanien har til opgave at lede demo-projektet.

Med demonstrationerne skal samarbejdspartnerne afprøve energistrømme og kørselsmønstre hos virkelige brugere på virkelige elnet med henblik på at kunne rådgive politikere om, hvilke løsninger der kan accelerere udbredelsen af elbiler i Europa.

“Projektet er et stort skridt fremad for de europæiske lande, der skalerer med den stærkt stigende udbredelse af elbiler, og tager den samfundsmæssige påvirkning af opladning af køretøjerne i betragtning. Den kontrollerede symbiose mellem EV-opladning og relateret påvirkning af elnettet tillader en accelereret udbredelse af elbiler, parallelt med enorme besparelser på elnettets påvirkning,” siger Torben Fog, medstifter og COO i Spirii.

FLOW-projektets samarbejdspartnere:

  • Heliox, ladeinfrastruktur
  • R2M Solution, udnyttelse og innovation i forvaltningen
  • Spirii, leverandør af e-mobillity platform-løsninger
  • Enel Grids, global infrastruktur- og netværksoperatør
  • Areti, distributionssystemoperatør
  • e-distribución, edistribuzione og Terna Spa, distributionssystemoperatør
  • Eaton, energistyring
  • Enel X Way og Endesa X Way, leverandører af teknologi til opladningsinfrastruktur, operatører af opladningspunkter, udbydere af mobilitetstjenester og udbydere af intelligente opladningstjenester
  • Enel X og Acea Energia, aggregatorer
  • Engineering Ingegneria Informatica, informations- og kommunikationsteknologi
  • BMW, bilproducent
  • IREC, RSE og RWTH Aachen University, forskningscentre og universiteter med fokus på løsninger til optimal konfiguration, styring og drift af opladere til elektriske køretøjer
  • DTU, Maynooth University, levering af fleksibilitetstjenester til nettet, interoperabilitet og harmonisering af protokoller og standardisering
  • University College Dublin og TU Delft, investeringsplanlægning og multikriterievurdering
  • TU Chemnitz, brugerengagement og -tilfredshed
  • AVERE, netværk af brancheforeninger inden for elektromobilitet
  • DSO, elnet

Læs også: Nyheder om elbiler og selvkørende teknologi