Overskudsenergi fra elbiler kan forsyne dit hjem med strøm

Et internationalt forsøg skal afdække, om fremtidens elnet kan aflastes med elbiler, der kan sende strøm tilbage til elnettet, når behovet for strøm er størst.

Overskudsenergi fra elbiler kan forsyne dit hjem med strøm

Mange elbilejere vælger at installere en oplader til bilen i hjemmet. Fremtidens behov for flere elbilladere i både offentlige og private rum vil dog kræve enorme opgraderinger af og investeringer i det eksisterende elnet. Men i fremtiden kan det faktisk være, at elbilopladere i folks hjem kan være med til at aflaste netop elnettet.

Sådan lyder det fra forskere fra The University of Queensland i Australien, som har indledt et internationalt forsøg. I dette vil man undersøge, hvordan netop elbilernes batterier og private elbilopladere kan indgå i fremtidens elnet.

Læs også: Alt om elbiler, klima og grøn omstilling

Kan aflaste elnettet ved spidsbelastning

En af udfordringerne med elnettet er, at det samlede forbrug ikke er ligeligt fordelt hverken over døgnets 24 timer eller årets 12 måneder. Belastningen er således størst i tidsrummet 17 til 20 i perioden oktober til marts.

Netop det problem kan elbilerne måske være med til at løse i fremtiden, da batterier ifølge Dansk Energi vil give høj fleksibilitet og fortsat høj forsyningssikkerhed for el i takt med, at forbruget stiger på grund af dels flere elbiler på vejene og flere varmepumper i private hjem. Batterierne kan sågar være et afgørende element, der kan sikre, at elnettets begrænsninger bedre kan overholdes i områder med ældre elnet med huse, der ikke er blevet energirenoveret.

“Dette (forsøget, red.) giver en enestående mulighed for at udnytte denne ekstra energikapacitet til at absorbere vedvarende energi, der produceres midt på dagen og om natten, og potentielt endda eksportere energi til at forsyne hjemmene og støtte nettet i fremtiden ved hjælp af køretøj-til-net-opladere,” siger Dr. Jake Whitehead, trafikforsker ved The University of Queensland.

Ifølge Whitehead kører de fleste elbilejere ikke mere end 50 kilometer om dagen. Derfor er der et stort potentiale i at udnytte den store batterikapacitet, der er i mange elbiler, til at aflaste elnettet i spidsbelastningstidspunkter.

Oplades om dagen med vedvarende energi og aflades om aftenen

“Ved at udnytte den overskydende batterikapacitet i elbiler og bruge intelligent opladningsteknologi kan overskydende solenergi absorberes af køretøjer, der holder parkeret om dagen, og potentielt aflades til at holde nettet oppe om aftenen ved hjælp af V2G-infrastruktur (vehicle-to-grid eller V2G, red.),” siger Ian Christensen, administrerende direktør for forskningscenteret inden for anvendt videnskab iMOVE Australia, som er med til at finansiere forsøget.

Dermed vil der kunne bruges især sol- og vindenergi i dagstimerne, hvor der kan være overskud af energi, til at oplade elbilerne, som så kan afgive el til elnettet om aftenen, hvor det ofte kan være nødvendigt for energiselskaber at supplere med kulkraft.

“For at intelligent opladningsinfrastruktur kan give disse fordele, skal udbredelsen af elbiler øges betydeligt, og det er vigtigt, at ejere af elbiler er villige til at bruge deres biler som “batterier på hjul,” afslutter Ian Christensen.

Forskerne fra The University of Queensland i Australien samarbejder med tjenesten Teslascope. Den lader Tesla-ejere optage køresessioner og ture med statistik over strømforbrug, rækkevidde og lignende. På Teslascopes hjemmeside kan i alt 500 elbilejere i Canada, USA, Australien, Norge, Sverige, Tyskland og Storbritannien melde sig til forsøget, hvor man deler data om sine køre- og opladningsmønstre med forskerne.

Varebiler på Frederiksberg afleverer allerede strøm til elnettet

Idéen om at lade batterier i køretøjer aflevere strøm til elnettet er ikke ny. På Frederiksberg Forsynings parkeringspladser har man siden 2016 haft 10 elvarevogne koblet til opladere fra amerikanske Nuvve. Disse opladere kan ikke kun oplade køretøjerne, men kan også sende strømmen tilbage fra bilerne til elnettet. Projektet, som startede som et forskningsprojekt hos DTU, har været en stor succes.

“Ikke alene har vores elbiler altid været fuldt opladet, men når bilerne har holdt parkeret på vores grund, har de i gennemsnit fungeret som en del af elnettet 17 timer om dagen. Det har genereret en indtægt, der kan bruges til at holde flåden ved lige og har gjort os grønnere på enhver tænkelig måde,” har Kristian Beyer, chef for Strategi hos Frederiksberg Forsyning, tidligere sagt til TV 2 Lorry.

Ifølge Precedence Research vil det globale marked for vehicle-to-grid-teknologi vækste 48 procent om året og omsætte for omkring 17,43 milliarder dollar i 2027.

Læs også: Nyheder om elbiler og selvkørende teknologi