Toyota blandt de største modstandere af klimapolitik

Toyota, en af verdens største bilproducenter, er endt på en tredjeplads over de mest indflydelsesrige virksomheder, der holder klimapolitik tilbage.

Toyota blandt de største modstandere af klimapolitik

Den multinationale industrikoncern Toyota er endt på en rangliste, som de ikke bør være stolte af. Ranglisten lister halvtreds indflydelsesrige virksomheder, der er de største blokader for klimapolitisk handling, hvor Toyota indtager en plads højt oppe på listen.

Rapporten identificerer verdens mest obstruktive virksomheds- og industrisammenslutninger, der holder klimapolitik tilbage. Forskningen fremhæver det faktum, at en virksomheds indflydelse på politik og regler kan have en langt mere dybtgående indvirkning på klimaændringer end de fysiske emissioner, der er forbundet med dets drift, leverandører og produkter.

Læs også: Elbiler – alt om teknologien, der skal sikre den grønne omstilling

Toyota på listens tredjeplads

Mens andre store producenter af biler har skiftet fokus til de grønnere batteridrevne køretøjer, har Toyota stædigt kørt kampagner mod regler for at udfase forbrændingsmotorer til fordel for elektriske køretøjer i 2020-21. Og det betyder, at Toyota, som ifølge Forbes 2000 er en verdens ti største virksomheder og verdens bedst sælgende bilproducent, nu er endt på en tredjeplads over virksomheder, der er modstandere af en nødvendig klimapolitik.

Listen over de halvtreds mest indflydelsesrige virksomheder, der holder klimapolitik tilbage, er lavet af organisationen InfluenceMap, hvor man finder flere velkendte virksomheder, heriblandt andre bilproducenter. BMW Group lander på en 18. plads på listen, Daimler på 24. plads og Hyundai på en 25. plads.

Over halvdelen (13 af de 25) af de mest negative og indflydelsesrige industrisammenslutninger globalt repræsenterer fossile brændstoffers energisektorer, med syv olie- og gaskoncerner, fire kulfokuserede grupper, og de resterende to grupper repræsenterer alle fossile brændstoffer mere generelt.

Kilde: InfluenceMap

Branchen skifter fokus

De fleste bilproducenter har skiftet til et primært fokus på hybrid plug-in og elbiler fra biler med forbrændingsmotorer. Audi vil i 2030 kun have 100 procent elektriske biler i deres sortiment fra 2030, og resten af listen ser således ud:

  • Bentley: 100 procent elektriske biler i 2030
  • GM: 100 procent elektriske biler i 2035
  • Ford: 100 procent elektriske biler i 2030
  • Jaguar: 100 procent elektriske biler i 2025
  • Porsche: 80 procent elektriske biler i 2030
  • Volvo: 100 procent elektriske biler i 2030, 50 procent i 2025
  • Volkswagen: 100 procent elektriske biler i 2026

Toyota har hårdnakket holdt fast i biler med forbrændingsmotorer samt brintbiler og er derfor nu langt efter udviklingen i branchen. Producenten har netop løftet sløret for deres første elbil, Toyota bZ4X, mens konkurrenterne længe har haft flere modeller på markedet.

Mellem 2016 og 2020 solgte Toyota, Honda og Ford det mindste antal elbiler i forhold til deres samlede salg med et gennemsnit på under 0,12 procent om året, lyder det i følge Greenpeace.

Selskabet sagde tilbage i september, at de vil investere cirka 85 milliarder kroner i batterier til elbiler og hybridbiler.

Se også: Nyheder om elbiler