Verizon og Cisco tester selvkørende biler koblet på mobilnettet

Verizon og Cisco har testet en løsning, der overflødiggør brug af dyr netværksinfrastruktur langs vejene. Testen kan føre til simplere og billigere selvkørende teknologi.

Verizon og Cisco tester selvkørende biler koblet på mobilnettet

USA’s største teleselskab Verizon er gået sammen med Cisco – et af verdens største it-virksomheder – om at skabe en løsning til fremtidens opkoblede elbiler, som er både simplere og billigere, men stadig lige så sikker som mere hidtidige løsninger, hvor fysisk netværksinfrastruktur langs vejnettet er nødvendig.

Læs også: Elbiler – alt om teknologien, der skal sikre den grønne omstilling

Selvkørende køretøjer uden brug af radiosignaler langs vejene

De to virksomheder har skabt et proof-of-concept i Las Vegas, hvor formålet var at teste såkaldt virtualisering af den ellers dyre infrastruktur langs vejene til at muliggøre kommunikation mellem selvkørende køretøjer.

Testen viste, at det er muligt at skabe et hurtigt og pålideligt system til dataoverførsel mellem infrastruktur langs vejen og selvkørende biler ved brug af et Verizons 4G-mobilnet ved brug af edge-computing og Cisco Catalyst IR1101-routere – og altså uden fysiske radiosignaler langs vejen.

Siemens Connected Vehicle Roadside Unit (RSU) er et eksempel på en vejradio eller radiosignal, som Verizon og Ciscos løsning overflødiggør. En RSU sørger normalt for at kommunikere mellem selvkørende biler og infrastrukturen såsom lyssignaler i et vejkryds, men det kan også gøres virtuelt via et mobilnet. Foto: MoboTrex

Dermed viser testen, at det at muligt at udrulle selvkørende køretøjer uden de vejradioer, som køretøjerne normalt bruger til at kommunikere med ultralav responstid med hinanden. Teknologisk er det muligt at opnå tilstrækkeligt lav responstid allerede med 4G-mobilnet, og det to selskabers løsning i samspil med hinanden kan ifølge virksomhederne derfor føre til sikrere og mindre overfyldte veje.

Selvkørende leveringsrobotter og taxier på vej

Testen vil formentlig i første omgang føre til muligheden for at rulle selvkørende leveringsrobotter og taxier ud på vejene i en by som Las Vegas, hvor Verizons mobilnet allerede understøtter multi-access edge computing (MEC). Det er en netværksarkitektur, der giver cloud computing-funktioner i kanten af et mobilnet. Frem for at data fra IoT-enheder eller selvkørende biler skal sendes til servere langt væk for at blive analyseret og behandlet, foregår processen i stedet så tæt som muligt på enhederne, hvor dataene udveksles.

Det nedbringer responstiden markant og er en vigtig kompotent, der skal muliggøre såkaldt Cellular V2X eller C-V2X, som er forskellige former for kommunikation til, fra og/eller mellem autonome biler. Herunder hører også typerne Vehicle-to-Network (V2N), Vehicle-to-vehicle (V2V) og Vehicle-to-Infrastructure (V2I).

“Fremtiden for autonome køretøjer kan ikke udvikle sig uden pålidelig kommunikation mellem køretøjer og deres omgivelser. Dette er enormt vigtigt for vejoperatører, da det fritager dem for de enorme udgifter til at implementere og drive et dedikeret V2X-miljø,” siger Mark Knellinger, Lead Transportation Solutions Architect ved Cisco.

Læs også: Nyheder om elbiler og selvkørende teknologi