PC-salget steg 5 procent i Q3 – her er de største producenter

PC-salget oplever voldsom vækst i Sydamerika, Europa, Mellemøsten og Afrika, men voldsomt fald i Japan og USA. Se de største producenter.

PC-salget steg 5 procent i Q3 – her er de største producenter

PC-salget er stadig for opadgående viser Canalys’ seneste rapport, hvor man kan se en stigning på 5 procent i juli-september kvartalet.

Samlet set blev der solgt 84,1 millioner desktops og notebooks i Q3 2021, hvilket er en stigning på 4,9 procent i forhold til det samlede salg i Q3 2020. Her lå salget på 80,2 millioner enheder.

De største PC-producenter i verden

Lenovo ligger stadig i top, når det gælder antal solgte enheder, med 19,8 millioner og en markedsandel på 23,5 procent i Q3 2021. HP ligger lige efter med 17,6 millioner enheder og en markedsandel på 20,9 procent. Det er dog en nedgang på 5,7 procent i forhold til året inden for HP.

Dell runder top tre af med 15,2 millioner solgte enheder og en markedsandel på 18,1 procent. Dell har den største årlige vækst blandt alle mærker på PC-markedet med 26,7 procent, hvilket giver dem en stigning i markedsandel på 3 procentpoint.

Apples markedsandel er vokset fra 8,5 procent til 9,3 procent takket være en salgsvækst på 5,7 procent over det seneste år.

pc salg q3

Se også: Hvilke former for hardware findes der?

Stor vækst i nogle regioner, voldsomt fald i andre

Ser vi på det regionvis, er den største årlige vækst i Sydamerika, nemlig 17 procent. Europa, Mellemøsten og Afrika har oplevet en vækst på 16 procent, mens det, der betegnes som Storasien uden Japan, har oplevet en vækst på 13 procent.

Japan har derimod oplevet en nedgang på hele 30 procent. Nordamerika har også oplevet nedgang, men blot 9 procent.

Vender vi blikket fremad, ser Canalys’ Research Director Rushabh Doshi nye muligheder for PC-markedet, når det gælder små og mindre virksomheder inden for turisme og rejser. Problemer med leverandørkæder og den generelle mangel på chips kommer dog formentlig til at påvirke PC-producenterne i deres udfordringer med at justere strategierne i forhold til de forskellige markeder, lyder det fra Rushabh Doshi.

Se også: Nyheder om hardware