Nye tal fra Canalys viser et tablet-marked i frit fald

Markedet for tablets kom samlet set svækket ud af tredje kvartal 2021. Værst går det for salget i Europa og Nordamerika med fald på over 20 procent.

Nye tal fra Canalys viser et tablet-marked i frit fald

Tablet-salget har de seneste kvartaler været inde i en fornuftig periode med vækst i antallet af solgte enheder, men den positive tendens er vendt. I tredje kvartal 2021 faldt salget med 15 procent i forhold til tredje kvartal 2020.

Ifølge analyseinstituttet Canalys blev der i alt solgt 37,7 millioner tablets i løbet af 3. kvartal 2021, mens tallet for et år siden var på 44,3 millioner enheder. Det er et fald på 14,9 procent i forhold til samme periode for et år siden.

Apple og Lenovo holder skansen på tablet-markedet

Apple dominerer stadig markedet med 15,2 millioner solgte enheder i perioden – samme tal som året før – og en markedsandel på 40,4 procent. Dermed oplevede Apple en pæn stigning i  markedsandel fra 34,4 procent og er klart størst.

Lenovo var den kun anden tablet-producent, der ikke blev ramt af faldende salg. De indtog tredjepladsen med omkring 4,3 millioner solgte enheder og en markedsandel på 11,3 procent. Lenovo kom styrket ud af tredje kvartal med en vækst på 2 procent i antal solgte enheder og en markedsandel, der voksede med 1,8 procentpoint.

Samsung, Amazon og Huawei i store problemer

Samsung ligger på andenpladsen med 7,2 millioner solgte af tablets og en markedsandel på 19,1 procent. Samsung mistede kun en lille del af den samlede markedsandel, men i solgte enheder var faldet markant med næsten to millioner færre solgte enheder. Det svarer til et salg, der var godt 20 procent under salget i tredje kvartal 2020.

Amazon tager fjerdepladsen med 2,8 millioner solgte enheder, mens Huawei runder top 5 af med 2,5 millioner enheder. Begge virksomheder oplevede dog betydelige fald i i antal solgte enheder: Amazon lå 44,5 procent lavere end samme periode sidste år og Huaweis salg var hele 50,9 procent lavere.

Se også: Oversigt til de største IT-giganter

Tablet-salget oplever største dyk i Europa

Hvis man ser på de enkelte regioner, oplevede alle større områder bortset fra Asien og Stillehavsområdet et fald. APAC (Asien-Stillehavs-regionen) sørgede for, at faldet i solgte enheder ikke blev endnu værre, end det blev med en stigning på 23 procent.

Værst var salget i Europa med 27 procent færre solgte enheder, men også i Nordamerika, der dækker blandt andet USA, Canada og Mexico, var salget på stærk tilbagegang med et fald på 24 procent.

I Kina dykkede tablet-markedet 17 procent, mens tablet-producenterne kun mistede 1 procent i Sydamerika.

Canalys forventer, at det faldende tablet-salg bliver en tendens fremover i de fleste regioner bortset fra i Asien-Stillehavs-regionen.

Se også: Nyheder om international tech