Nordiske virksomheder har svært ved at vinde forbrugernes datatillid

I Norden er forbrugere mere bekymrede for, hvad virksomheder gør ved deres data, end i resten Europa, og det gør det sværere for virksomhederne at vinde forbrugernes tillid.

Nordiske virksomheder har svært ved at vinde forbrugernes datatillid

To ud af tre forbrugere i Norden er bekymrede over, hvad virksomheder gør ved deres data. Det viser undersøgelsen 2022 Adobe Trust foretaget af Advanis for it-selskabet Adobe.

Læs også: It- og cybersikkerhed har aldrig været vigtigere end i dag

Sværere at vinde forbrugernes datatillid i Norden

Den udbredte bekymring i Norden sammenlignet med resten af Europa giver nordiske virksomheder udfordringer, for de har sværere ved at vinde forbrugernes tillid end for to år siden før COVID-19-pandemien. 81 procent af virksomhedslederne svarer i undersøgelsen, at det er blevet sværere at vinde forbrugernes datatillid. Det er højere end det europæiske gennemsnit på 69 procent.

”I takt med at antallet af nye medier opstår, stiger antallet af kontaktpunkter med forbrugerne og virksomheder. Det stiller flere krav til virksomhederne, der ikke kun må fokusere på at optimere kundeoplevelserne ved at gøre dem mere relevante – de skal samtidig forklare, hvordan de bruger kundernes data for at vinde dem og deres tillid på den lange bane,” siger Franck Attia, der er nordisk direktør for Adobe.

Undersøgelsens hovedresultater:

  • Forbrugerne er bekymrede for deres data – og brands har stadig arbejde, der skal gøres.
  • Personlige erfaringer er en tillidsmultiplikator. Tilliden stiger med god personalisering og falder med dårlig personalisering.
  • Indhold er stadig afgørende – og personligt tilpasset indhold skaber tillid.
  • Forbrugerne er bekymrede over de potentielle ulemper ved kunstig intelligens.
  • At tage sig af medarbejderne skaber tillid over hele linjen.
  • Når tilliden er brudt, mister forbrugerne troen og skrider til handling.
  • B2B-brands kæmper for at levere personaliserede oplevelser og vinde forbrugernes tillid.

Forbrugerne forlader virksomheder, der sjusker med data

De nordiske forbrugeres opmærksomhed på virksomheders håndtering af data viser sig i praksis ved, at to ud af tre forbrugere vil stoppe med at handle hos et brand, der bruger sjusker med deres data. Det kan for eksempel være ved at bruge data uden tilladelse, ignorere deres præferencer eller ved at opleve et datalæk.

“Selvom mange nok har en ide om, at forbrugere er ligeglade med det med småt, så viser undersøgelsen, at de har en stor bevidsthed om den digitale økonomi og den rolle, data spiller. For nogle virksomheder er det et wake up call – for de kan ikke undgå at være digitale, hvis de vil nå de digitale forbrugere, men de bliver nødt til også at have styr på, hvordan de skal behandle deres data på en transparent måde, hvis de fortsat skal agere i et tiltagende konkurrencepræget marked,” siger Franck Attia.

Om undersøgelsen

I alt deltog mere end 12 000 forbrugere og 2 000 virksomhedsledere i 15 lande, herunder de syv europæiske lande Danmark, Sverige, Tyskland, Holland, Belgien, Frankrig og Storbritannien. I den europæiske del af undersøgelsen deltog mere end 6 000 forbrugere og 924 virksomhedsledere. Undersøgelsen blev gennemført i perioden januar-februar 2022.

Læs også: Nyheder om it- og cybersikkerhed