EU-projekt hjælper danske virksomheder med at blive digitale

Projektet ”Digitale Veje til Vækst – SMV vækstplan” har givet 69 vækst- og teknologiparate sjællandske virksomheder et digitaliseringsløft.

EU-projekt hjælper danske virksomheder med at blive digitale

Projektet ”Digitale Veje til Vækst – SMV vækstplan”, som EU’s Regionalfond har støttet med 7,2 millioner kroner, gik i luften i april 2018. Missionen var at løfte digitaliseringsgraden af 69 sjællandske små og mellemstore virksomheder inden for fødevarebranchen, bygge- og anlægsbranchen, transport- og logistikbranchen og SMV’er inden for bio- og cirkulær økonomi.

Projektet sluttede i august 2021. Nu evaluerer Erhvervsstyrelsen på projektets resultater – og der er god grund til begejstring både blandt de deltagende virksomheder og hos Erhvervsstyrelsen. Projektet er nemlig gået godt.

Læs også: Sådan kommer du i gang som iværksætter og starter egen virksomhed

Øget omsætning i sigte blandt digitaliserede virksomheder

De 69 virksomheder har i løbet af de tre år fået udarbejdet en individuel digital vækstplan, som har hjulpet virksomhederne med at knække koden til øget digitalisering.

Og det betyder i mange tilfælde en øget omsætning, viser evalueringen. Ifølge Jonas Holm, der er projektleder på Zealand, Sjællands Erhvervsakademi i Køge, der drev projektet, er det ikke urealistisk, at virksomhederne ender med en samlet vækst i omsætningen på mellem 60 og 100 procent hen over de næste fem år.

“Virksomhederne regner desuden med at ansætte omkring 30 procent flere medarbejdere i samme periode. Vi kan ikke tage æren for den vækst, men vi håber at have bidraget til fundamentet for, at det kan lade sig gøre,” siger han.

Virksomheder tager stort digitalt spring

Blandt de 69 sjællandske virksomheder, der har været med i projektet, er der sket et stort digitalt spring. Dette spring er blevet målt med den såkaldte digitaliseringstrappe fra REG LAB – en nonprofit organisation, der har til formål at styrke viden, kompetencer og netværk inden for regional erhvervsudvikling.

Fakta: REG LABs digitaliseringstrappe

  • Trin 1: Digitalisering af interne administrationsprocesser
  • Trin 2: Digitale og automatiserede kerneprocesser
  • Trin 3: Digitale salgskanaler, kommunikation og rekruttering
  • Trin 4: Digitale innovationsprocesser
  • Trin 5: Digital forretningsmodel

Jonas Ørts Holm fra Zealand, Sjællands Erhvervsakademi i Køge, vurderer, at de deltagende virksomheder har flyttet sig halvandet point op ad digitaliseringstrappen og nu ligger på niveau tre.

“Vi har ingen virksomheder, der er på fjerde trin, og det skyldes ikke mindst, at virksomhederne ”lærer lektien” på de første tre trin og behøver derfor ikke hjælp i vores projekt til at komme videre. Næste skridt kan være at finde en rådgiver, som kan hjælpe med at planlægge yderligere digitalisering,” siger han.

Skifter papir ud med ERP-system

Ni ud af 10 SMV’er i ”Digitale Veje til Vækstplan – SMV vækstplan” har brugt projektet til enten at udvælge et nyt ressourceplanlægningssystem (ERP-system) eller udvikle et eksisterende. På den måde kan papir afløses af digitale løsninger.

“Virksomhederne vil generelt meget gerne væk fra papiret, og her er et ERP-system til økonomi og produktionsstyring vejen frem for de fleste,” siger projektleder Jonas Holm.

Andre virksomheder, særligt inden for produktion, har arbejdet med CRM-systemer til salgsstyring. En del af virksomhederne har også fået hjælp til kompetenceudvikling i søsterprojektet ”Digitale Veje til Vækst – Kompetence”. Dette projekt slutter i august 2022.

Ud over Zealand, Sjællands Erhvervsakademi i Køge, som var operatør på projektet, var Dansk Byggeri, Fonden LO Skolen, Marlog, SMVdanmark og Erhvervshus Sjælland med.

Læs også: Nyheder om iværksættere og startups