Forskere skaber brændstof ud af luft og sollys

I et forskningsprojekt om, hvordan fly- og skibstransport kan reducere CO2-aftryk, har forskere fundet en metode til at omdanne luft og sollys til brændstof.

Forskere skaber brændstof ud af luft og sollys

Luftfart og skibsfart bidrager i øjeblikket med cirka 8 procent af de samlede menneskeskabte CO2-emissioner. Væksten i turismen og den globale handel forventes at øge dette bidrag yderligere.

En forskergruppe ved det tekniske universitet ETH Zurich (Eidgenössische Technische Hochschule) med Dr. Aldo Steinfeld i spidsen forsker i, hvordan netop luftfart og skibsfart kan reducere sit CO2-aftryk. De har demonstreret en metode, hvor de skaber brændstof af luft og sollys.

Solar fuel system – luft laves om til gas og vand

Metoden kaldes for solar fuel system og opfanger luft, som der siden udvindes gas og vand fra.

Systemet benytter også en såkaldt solar redox-enhed, der konverterer kuldioxid og vand til en blanding af kulilte og hydrogen samt en anden gas-til-væske-enhed, der konverterer dette til flydende kulbrinte og metanol.

De forklarer i rapporten, at metoden producerede 32 milliliter metanol i løbet af et tidsrum på syv timer.

Forfatterne beregner en ordning, der potentielt kunne dække den globale efterspørgsel efter flybrændstofforbrug, som var 414 milliarder liter i 2019. De anslår, at produktionsanlæggene vil have brug for 45.000 kvadratkilometer, hvilket svarer til ca. 0,5 procent af arealet af Sahara-ørkenen.

Se også: Kan teknologi redder jorden?

Metoden er levedygtig, men kræver politisk opbakning

I rapporten forklares det, at stabil og vellykket udendørs drift af det samlede system på overbevisende måde viser metodens tekniske levedygtighed. Men forskerne siger samtidig, at metoden kræver en omfattende procesoptimering og opskalering, hvis den skal bredt ud på markedet.

”Dette bør støttes af politiske ordninger, der muliggør markedsintroduktion i kommerciel skala,” slår de fast.

“Demonstrationen af, at kulstofneutrale kulbrændstoffer kan fremstilles ved hjælp af sollys og luft, er således en vigtig milepæl, som med passende politisk støtte kan sætte gang i en udvikling, der er afgørende for den langsigtede CO2-reduktion,” lyder det i rapporten.

Andre bæredygtige flybrændstoffer

For nylig skrev vi om en anden metode, der kan reducere CO2-udslip fra fly. Det drejer sig om sennepsplanten brassica carinata, en ikke-spiselig oliefrøafgrøde, som har vist at kunne blive et alternativ til konventionelt jetbrændstof.

Også her er udfordringen på et økonomisk plan. Prisen for at producere brændstof baseret på en plante som brassica carinata er nemlig meget højere end for konventionelt jetbrændstof.

Carinata-baseret flybrændstof koster omkring 0,85 til 1,28 dollar per liter uden tilskud, mens prisen på konventionelt jetbrændstof koster omkring 0,50 dollar per liter.  Undersøgelsen peger dog på, at literprisen på carinata-baseret flybrændstof kan komme ned på mellem 0,12 og 0,66 dollar med de tilgængelige skattefradrag, der er i for eksempel USA.

Se også: Nyheder om klima og grønt