Passagerfly flyver tur på 100 procent genbrugsbrændstof

Flyselskabet United Airlines har netop gennemført en testflyvning med 100 procent bæredygtigt brændstof - men de er ramt af en stor udfordring.

Passagerfly flyver tur på 100 procent genbrugsbrændstof

Den første passagerflyvning med 100 procent bæredygtigt brændstof er netop fuldført. På et United Airlines-fly fra Chicago til Washington, D.C., var den ene motor på et fly med passagerer fyldt med 100 procent bæredygtigt flybrændstof i stedet for fossile brændstoffer. Det er første gang, man prøver det på et passagerfly med passagerer ombord, skriver selskabet i en meddelelse.

Ved en testflyvning uden passagerer i oktober demonstrerede United Airlines, at brændstoffet fungerede nøjagtigt som almindeligt brændstof.

Flybrændstof bestående af madolier og fedtstoffer

Det er ikke første gang, at flyselskabet bruger grønnere brændstof. Hver dag bruger nogle flyvninger fra Los Angeles International Airport bæredygtigt flybrændstof blandet med almindeligt jetbrændstof. De nuværende regler begrænser dog den potentielle blanding til højst 50 procent.

Flyselskabet ønsker nu at vise, at det er muligt at anvende brændstof med lavere emissioner udelukkende med brændstof fremstillet af madolier og fedtstoffer.

Udleder 80 procent mindre CO2

Ifølge United Airlines udleder denne form for genbrugsbrændstof 80 procent mindre CO2 end almindeligt jetbrændstof.

Lauren Riley, administrerende direktør for globale miljøanliggender og bæredygtighed hos United Airlines, kalder flyveturen for en ”virkelig vigtig milepæl” og siger, at fremtiden bør være at flyve bæredygtigt.

“I dag stammer 98 procent af drivhusgasudledningerne i hele vores virksomhed fra forbruget af jetbrændstof, når vi flyver med vores fly, i hvert fald hos United Airlines. Overgangen til at bruge alternative brændstoffer, som for eksempel bæredygtigt flybrændstof, er virkelig, virkelig vigtig, fordi det mindsker CO2-emissionerne fra flyvning.”

Det anvendte brændstof til flyveturen kommer fra et selskab kaldet World Energy, og det er altså fremstillet af fedtstoffer og madolier.

Det er blandet med syntetiske forbindelser kaldet aromatiske forbindelser. Det er normalt fremstillet af fossile brændsler, men er i dette tilfælde afledt af plantesukkerarter. Da de første bæredygtige flybrændstoffer blev produceret, skulle de blandes med oliebaserede brændstoffer for at få den rette kemiske sammensætning for at opfylde branchestandarden, men det er ikke længere tilfældet på grund af de nye plantebaserede aromatiske brændstoffer.

Kræver ændring af lovgivning

ASTM er en amerikansk organisation, der fastsætter standarder for forskellige industrier, og de kræver i øjeblikket, at flyselskaber, der anvender bæredygtigt flybrændstof, bruger blandingen 50/50. Det er altså ikke tilladt endnu at benytte 100 procent bæredygtigt brændstof til passagerflyvning. United Airlines mener dog, at det er på tide, at standarden opdateres, så luftfartsselskaberne har mulighed for udelukkende at flyve med alternativt brændstof.

Det helt store problem for luftfartsselskaberne er dog, at der ganske enkelt ikke er nok bæredygtigt brændstof til rådighed. Lauren Riley forklarer, at den mængde bæredygtigt brændstof, som de har til rådighed, er “langt mindre end 0,1 procent af vores brændstofforsyning, og vi er markedsleder,” siger hun.

Hun kalder situationen ”uacceptabel”, og United Airlines presser på for, at få at der gives skattefradrag for alternative brændstoffer.

Se også: Greentech vil sikre en bedre fremtid

Flyafgift i Danmark

I Danmark diskuterer politikere lige nu, om flyafgift skal på finansloven for 2022. Enhedslisten, SF og De Radikale er de varmeste fortalere for en flyafgift.

Danmark er et af kun fire lande i EU, der ikke har indført en flyafgift, og det kalder Enhedslistens politiske ordfører, Mai Villadsen, for ”grotesk”.

”Vi halser bagefter, mens klimakrisen buldrer afsted. Vi bliver nødt til at se i øjnene, at Danmark skal indføre en ambitiøs afgift,” siger hun.

De Radikale har tidligere meldt ud, at de ønsker at indføre en afgift, der afhænger af, hvor meget CO2 et fly udleder. For hvert ton udledt CO2 skal flyselskabet betale 250 kroner.

SF har foreslået afgifter på flybilletter på 100 og 700 kroner. Afgiften skal være på 100 kroner for korte ruter i Danmark og 700 kroner for de længste til udlandet.

Se også: Nyheder om klima og grøn teknologi