Google annoncerer ny afløser til tredjepartscookies

Google vil udfase tredjepartscookies og erstatte dem med en løsning, hvor Chrome-browseren tildeler brugerne fem interesser om ugen baseret på deres webaktivitet.

Google annoncerer ny afløser til tredjepartscookies

Med den stigende bevidsthed om privatliv og de store internetgiganters meget detaljerede viden om folks adfærd på internettet har browserne Firefox og Safari valgt at blokere tredjepartscookies som standard siden henholdsvis 2019 og 2020.

Google har også meldt ud, at søgegiganten vil udfase tredjepartscookies, men dog gradvist. Google er nemlig i en situation, hvor der også er en annonceforretning at tage hensyn til. Derfor har Google udbedt sig tid til at udfase tredjepartscookies indtil 2023, så søgegiganten kan udvikle et alternativ.

Det alternativ hed oprindeligt Federated Learning of Cohorts (FLoC) og er et meget kompliceret forsøg på at skabe grupper af demografisk ens brugere i et delvist anonymt decentraliseret system, som annoncører kan bruge til at målrette annoncer.

Ingen andre browsere valgte at tilslutte sig dette alternativ til tredjepartscookies, fordi FLoC gjorde det muligt at identificere brugerne ned til meget specifikke og personlige detaljer. Derfor er Google nu klar med endnu et bud på en afløser til tredjepartscookies: Et API kaldet Topics.

Læs også: Milliardbøde til Google og Meta for brud på cookieregler

Udvælger interesser ud fra brugerens webhistorik

Topics er et nyt og simplere forsøg fra Google på at skabe en løsning, der både beskytter folks privatliv på nettet og giver virksomheder og udviklere mulighed for at lavet målrettet annoncering. Google har taget feedback på FLoC til sig og har brugt den til at udvikle det, som søgegiganten mener er et bedre alternativ til tredjepartscookies.

Systemet fungerer ved, at det udvælger fem interesser ud fra brugeres webaktivitet gennem deltagende hjemmesider, som bruger API’et. Interesser kan for eksempel være ”fitness” eller ”rejse og transport”. De deltagende hjemmesider har kun adgang til tre af de udvalgte interesser – en interesse fra hver af de tre foregående uger.

Interesserne er gemt lokalt i ens browser i tre uger, indtil de slettes automatisk og ikke længere kan tilgås af deltagende hjemmesider. Ingen eksterne servere er involveret i udvælgelsen af interesserne, forsikrer Google.

I skrivende stund er der omkring 350 forskellige interesser i Topics’ taksonomi, og det er planen at udvide antallet med op til ”et par tusinde”. Søgegiganten vil dog ikke inkludere ”følsomme kategorier” såsom køn og race.

I Google Chrome-browseren vil Google også udrulle et værktøj, der gør det muligt at se og slette interesser, som er lagret i browseren ud fra ens søgehistorik. Det vil gøre det mere gennemskueligt og simplere at administrere end de nuværende cookies, som ofte indeholder uforståelige navne og uklare beskrivelser.

Læs også: Datatilsyn: Hjemmesider der bruger Google Analytics, overtræder GDPR

Konkurrencemyndighed overvåger Googles udfasning af cookies

Ligesom flere andre it-giganter er Google også kommet i konkurrencemyndighedernes søgelys for at misbruge sin markedsdominerende position.

I Storbritannien har forbruger- og konkurrencemyndigheden Competition and Markets Authority (CMA) sikret sig adgang til at gennemgå Googles arbejde med at udfase tredjepartscookies for at sikre sig, at Googles fremtidige løsning ikke hæmmer konkurrencen inden for digital markedsføring.

Google oplyser, at man snart vil teste Topics-API’et i Chrome for udviklere og lade hjemmesideudviklere og annoncører afprøve funktionen.

Læs også: Nyheder om SEO og online marketing