IT-projekter sprænger budgettet med 621 % i gennemsnit

Når IT-projekter går galt, gør de det på en helt ekstrem måde, der er unik for IT. Dansk ledelsesekspert skal undersøge, hvorfor det går så galt.

IT-projekter sprænger budgettet med 621 % i gennemsnit

13 procent af alle IT-projekter døjer med regulære budgeteksplosioner med en gennemsnitlig overskridelse på 631 procent. Det viser tal, som den internationalt anerkendte projektledelsesekspert og nyligt tiltrådte professor på IT-Universitetet, Bent Flyvbjerg, har samlet i sin database over virksomheders budgetoverskrivelser.

”Det er i gennemsnit! Det vil sige, at mange overskridelser er langt større,” forklarer han. Han vil som leder af Danish Institute for IT Program Management finde ud, hvordan it-projektledelse kan optimeres.

IT-projekter går galt på helt ekstrem måde

”IT-projektledelsens hovedproblem er ekstremerne. Regulære budgeteksplosioner. Når IT-projekter går galt, så gør de det på en helt ekstrem måde, der er unik for IT,” slår Bent Flyvbjerg fast.

Bent Flyvbjerg har gennem årene dokumenteret, at det langt fra hørte til sjældenhederne med store budgetoverskridelser, når man så på megaprojekter globalt. Store budgetoverskridelser var normen. Derfor lancerede han et forskningsprojekt, der skulle finde lovmæssigheder i overskridelserne, så de kan forhindres.

”Det viste sig, at der næsten ingen data var på området. Det tog fem år at bygge den første udgave af databasen, som indeholdt 258 projekter,” siger Bent Flyvbjerg. I dag er han særligt interesseret i IT-projekter, da de er vigtige og interessante. IT indbygges nemlig i stort set alt i dag, og der er masser af problemstillinger at granske.

Teknologiens styrke er dens svaghed

Bent Flyvbjerg forklarer om det grundlæggende problem for IT:

”Teknologiens styrke er også dens svaghed. Den konstante fornyelse og innovation inden for IT betyder, at den teknologiske cyklus er kortere end på andre områder. Der går typisk kun et par år, før en teknologi afløses af en anden, og det betyder, at teknologien nogle gange må udskiftes flere gange i løbet af et projekt, hvilket ikke gør projektstyringen lettere”.

Med Danish Institute for IT Program Management ser Bent Flyvbjerg frem til at arbejde med en sektor, hvor innovationen hele tiden rykker grænserne for det mulige.

“I sidste ende handler det om at identificere problemer, som har stor indflydelse på vores dagligdag og fremtidsudsigter, og så løse dem,” forklarer han.

Se også: Hvilken betydning har IT for samfundet?

Den danske syge gør gennemsnitsprojektet til en katastrofe

Bent Flyvbjerg beskriver et gennemsnitsprojekt i Danmark som ”en katastrofe”, og god praksis er atypisk. Det skyldes ”den danske syge”.

”Vi vil selv. Det betyder, at vi i Danmark genopfinder den dybe tallerken igen og igen i stedet for at inddrage andres erfaringer. Faren ved at bygge noget op fra grunden er, at man påtager sig alle risici forbundet med produktudviklingen, hvor man med fordel kunne bygge videre på eksisterende erfaringer og derved undgå de største faldgruber.

Han nævner Rejsekortet som et eksempel på den danske syge. Det eksisterede allerede i to gode versioner i Hong Kong og i London. I Danmark kunne man have købt deres model og tilpasset den til danske behov, men det skulle absolut opfindes fra bunden. Og hvem er det godt for? Kun firmaet, der skal lave det, slår Bent Flyvbjerg fast.

”Der er meget mere business i at udvikle noget fra bunden, hvis man kan få en dum kunde til at hoppe på den, og dumme kunder er der rigeligt af,” siger han og tilføjer:

”Vi er nødt til at løse de problemer, som digitaliseringen stiller os overfor. Ellers vil den teknologiske udvikling forarme samfundet i stedet for at gøre os rigere og bedre,” lyder det afslutningsvis fra forskeren.

Se også: Nyheder om software og it-løsninger