Mit.dk erstatter e-Boks til Digital Post den 30. november

Netcompany lancerer 30. november mit.dk - den nye Digital Post-løsning. Samme dag lancerer Digitaliseringsstyrelsen appen Digital Post. Se forskellen på e-Boks, borger.dk, mit.dk og Digital Post-appen.

Mit.dk erstatter e-Boks til Digital Post den 30. november

30. november lancerer it-selskabet Netcompany den nye hjemmeside og app mit.dk, hvor danskerne kan læse, gemme og svare på digital post fra myndigheder og private virksomheder.

Både i 2009 og 2015 vandt e-Boks, som er ejet af Postnord og Nets, Digitaliseringsstyrelsens udbud af en løsning til håndtering af Digital Post. Sådan endte det dog ikke, da udbuddet blev gennemført igen i 2019. Denne gang vandt Netcompany udbuddet af en ny Digital Post-løsning, der lever op til fremtidens behov for kommunikationen med det offentlige. Det er der kommet tjenesten mit.dk ud af, som går i luften 30. november.

Læs også: Hvad er software og it, og hvilken betydning har det for samfundet? 

Fire forskellige tjenester til at tilgå Digital Post

mit.dk er i udgangspunktet en afløser til e-Boks, men så alligevel ikke helt. e-Boks har nemlig valgt at drive sin tjeneste videre, selv om mit.dk lanceres 30. november. e-Boks og mit.dk bliver altså direkte konkurrenter og tilbyder to forskellige, men alligevel meget ens, løsninger til at tilgå ens Digitale Post fra det offentlige.

I forvejen er det muligt også at tilgå ens Digitale Post på den offentlige portal borger.dk. Og som om det ikke er nok, lancerer Digitaliseringsstyrelsen også sin egen app kaldet Digital Post, der lanceres samme dag, som mit.dk går i luften med egen hjemmeside og app.

Det betyder altså, at der fra 30. november er følgende muligheder for at tilgå ens Digitale Post:

  1. borger.dk, eller virk.dk hvis man er virksomhedsejer, hvor der kun sendes Digital Post fra det offentlige.
  2. Digital Post-app fra Digitaliseringsstyrelsen, hvor der kun sendes Digital Post fra det offentlige. Appen er særlig praktisk for virksomhedsejere og medarbejdere fra mindre virksomheder eller folk i bestyrelsen i en forening, da man nemt kan skifte visning mellem Digital Post man har modtaget som privat borger og i virksomheds- eller foreningsregi.
  3. mit.dk og appen mit.dk fra Netcompany, hvor der sendes Digital Post fra det offentlige og post fra virksomheder, som mit.dk har aftaler med.
  4. e-Boks.dk og appen e-Boks fra Nets og Postnord, hvor der sendes Digital Post fra det offentlige og post fra virksomheder, som e-Boks har aftaler med.

Digital Post fra offentlige myndigheder kan findes på alle platforme

Det kan virke forvirrende, at der nu findes hele fire forskellige muligheder for at tilgå ens Digitale Post. I udgangspunktet er det dog ikke så kompliceret.

Uanset hvilken af platformene man bruger, vil man kunne se samme indhold fra det offentlige. Digital Post fra myndighederne synkroniseres på tværs af platformene. Der er derfor intet til hinder for én dag at tilgå ens Digitale Post fra borger.dk, en anden dag fra mit.dk, en tredje dag fra e-boks.dk og en fjerde dag fra Digital Post-appen.

Post fra virksomheder spredes på e-Boks og mit.dk

Den store forskel mellem tjenesterne er, hvilke muligheder der er for kommunikation med private virksomheder. På borger.dk og i appen Digital Post er der kun kommunikation mellem borgere og det offentlige.

e-Boks og mit.dk har indgået forskellige aftaler med virksomheder, som bruger de respektive platforme til at kommunikere ud til borgere. Det er ikke obligatorisk at bruge hverken e-Boks eller mit.dk, men fra 30. november vil de to tjenester altså vise post fra virksomheder, som de hver især indgår aftaler med.

I e-Boks er der mere end 30.000 forskellige afsendere tilmeldt. Indtil videre reklamerer mit.dk med, at følgende virksomheder vil bruge mit.dk til at sende post til borgere, som har givet samtykke til at modtage post fra dem igennem tjenesten: NOVAX, PensionDanmark, EG, Sygeforsikringen “danmark”, EDI Portalen, Industriens Pension, HK, GF Forsikring, CompuGroup Medical, Norlys, Topdanmark, DK Hostmaster og DataGruppen MultiMed.

Betal regninger og chat med kundeservice i mit.dk

Ligesom e-Boks tilbyder en række kommercielle funktioner udover at give adgang til Digital Post, er det også tilfældet med mit.dk.

I mit.dk vil man kunne underskrive dokumenter, booke aftaler, betale regninger og chatte med kundeservice uden at skulle forlade mit.dk-platformen.

Hjemmesiden mit.dk, mit.dk-appen og Digital Post-appen fra Digitaliseringsstyrelsen lanceres alle 30. november. Begge apps vil være tilgængelige på iOS- og Android-enheder.

Se også: Nyheder om software og it-løsninger