Teleselskabet 3 fik 27 000 nye kunder i 2021 – er tæt på stor milepæl

Det går fremad for teleselskabet 3, som er meget tæt på at nå sit længe erklærede mål om 1,5 millioner kunder i Danmark. Kundetilvæksten er dog aftaget i forhold til i 2020.

Teleselskabet 3 fik 27 000 nye kunder i 2021 – er tæt på stor milepæl

Teleselskabet 3 og dets datterselskabet Oister har præsenteret resultatet af regnskabet for 4. kvartal og dermed også årsregnskabet for 2021. Teleselskabet fortsætter stimen med vækst, men den er dog aftaget i forhold til det fremragende regnskabsår i 2020.

I 4. kvartal 2021 har teleselskabet 3 og Oister fået 11 000 nye kunder. Det er mere end i nogle af de tre forrige kvartaler, hvor der kom 8 000, 5 000 og 3 000 nye kunder til i henholdsvis 1., 2. og 3. kvartal 2021. Det bringer den samlede kundetilvækst i 2021 op på 27 000.

10 000 kunder fra at nå stor milepæl

3 og Oister har nu 1 490 000 kunder, og dermed bliver det ikke meget tættere på det længe erklærede mål om 1,5 millioner kunder, som teleselskabet oprindeligt sigtede efter at nå tilbage i 2020. Men så kom Corona.

COVID-19 har dog ikke været en ubetinget dårlig periode for teleselskaberne, for de har nydt godt af, at danskerne har været hjemsendte og haft mere brug for deres smartphone og bredbånd til hjemmet end nogensinde. Netop dette var medvirkende til, at 3 i 2020 præsterede at skaffe hele 40 000 nye kunder til. Set i det lys, hvor kundetilvæksten i 2021 hedder 27 000, er væksten altså aftaget noget.

I fjerde kvartal af 2021 omsatte 3 for 730 millioner kroner, hvoraf 458 millioner kom fra serviceomsætningen. Driftsresultatet før afskrivninger i forrige kvartal endte på 216 millioner kroner. På hele året landede omsætningen på 2 787 millioner kroner, hvilket er en vækst på 46 millioner kroner i forhold til 2020.

”Markedet er præget af heftig priskonkurrence, og af oplagte årsager har der ikke været meget plads til vækstambitioner de sidste to år. På trods af det har vi vækstet kundebasen nogenlunde fornuftigt, og corona-pandemien må heller ikke blive en sovepude for os. Vi ved, vi kan gøre det endnu bedre i 2022 og løber ind i det nye år i fuld fart,” siger Morten Christiansen, Regional CEO i 3 Group og CEO for 3 Danmark.

Læs også: Overblik over de danske teleselskaber – hvilke teleselskaber ejer hvem?

Store opgraderinger af 3s netværk

Teleselskabet oplyser også, at det nu er 25 procent af alle selskabets master, der er opgraderet med 5G-antenner. En stor del er antenner på det hurtige 3,5 GHz-frekvensbånd, som kan give hastigheder på omkring 1 gigabit i sekundet.

Samtidig opgraderer 3 også eksisterende 4G-antenner, så kapaciteten på 4G-nettet fordobles, ligesom 100 af i alt 1 000 planlagte nye master er blevet opsat.

”Vi kommer til at levere et sublimt mobilt netværk med meget høje hastigheder. Kvaliteten af vores netværk er fundamentalt for brugeroplevelsen og dermed afgørende for 3’s fremtid og vores fortsatte vækstdrømme. Så det kan man godt forvente, vi lægger rigtig mange kræfter i,” siger Morten Christiansen.

Læs også: Dataforbruget hos teleselskabet 3 vokser igen under corona

Nøgletal fra 3’s opgørelse af kundebasen i 4. kvartal 2021 (1. oktober til 31. december):

  • Nye kunder: 11 000
  • Omsætning: 730 millioner kroner
  • Serviceomsætning: 458 millioner kroner
  • Driftsresultat før afskrivninger (EBITDA): 216 millioner kroner

Nøgletal fra 3’s opgørelse af kundebasen i 2021 (1. januar til 31. december):

  • Nye kunder: 27 000
  • Samlet kundebase: 1 490 000
  • Omsætning: 2 787 millioner kroner
  • Serviceomsætning: 1 839 millioner kroner
  • Driftsresultat før afskrivninger (EBITDA): 711 millioner kroner

Kilde: 3

Læs også: Nyheder om telekommunikation