Computerspil kan bruges i skoleundervisning om klimaproblemer

Ifølge lektor ved IT-Universitetet Hans-Joachim Backe kan Minecraft bruges til at undervise børn i grundskolen om klimaproblemer. Han arbejder nu på værktøjer til undervisere.

Computerspil kan bruges i skoleundervisning om klimaproblemer

Computerspil er ikke kun sjov, hygge og underholdning for børn. De kan også indgå i børns undervisning, og det vil Hans-Joachim Backe, der er lektor ved IT-Universitetet, demonstrere ved at udarbejde værktøjer til folkeskolelærere, så børn kan lære om klimaproblemer gennem børnenes klassikere såsom Minecraft og Fortnite.

Læs også: Her er alle danske it-uddannelser og uddannelser inden for teknologi

Fortnite og Minecraft skaber større interesse for undervisningen

Læring gennem spil, eller læringsspil, som det også kaldes, har et stort potentiale, fordi det skaber en større interesse for det, som der undervises i.

”Hvis du siger til en gruppe 10-årige, at nu skal vi spille et matematik-spil, så vender de det hvide ud af øjnene. Men hvis du spørger dem, om de vil spille Fortnite, så behøver du ikke presse dem. Indtil nu har spil-baseret undervisning bestået af læring, som er pakket ind som et computerspil, og nogle børn bliver frastødt af det. Og det er et problem,” siger Hans-Joachim Backe.

Hans-Joachim Backe undersøger, hvordan virkelige problemer indgår – og ikke indgår – i spillenes virtuelle verden. Forskellene mellem den fysiske og den virtuelle verden håber han på at kunne bruge til at øge bevidstheden om de problemer, vi står overfor.

”I Minecraft kan man for eksempel overleve ved at spise æbler, der falder fra ned træerne, man kan holde grise, og man kan være jæger. Man går bare ud og skyder dyrene. Børnene kender de her tilgange til, hvordan man opfører sig i naturen. De ved, hvordan man overlever i en virtuel verden, men ikke i den virkelige. Og nogle børn tænker, at man selvfølgelig bare går ud og slår vilde dyr ihjel,” siger han og tilføjer:

”Her vil jeg gerne give lærerne nogle ledende spørgsmål som for eksempel, hvad er alternativerne til at slå vilde dyr ihjel? Behøver du gøre det? Og der vil altid være en elev, som siger, at man selvfølgelig kan lave et landbrug, men at det er meget sværere og ikke så sjovt. Og det er så her, hvor læreren kan komme ind og starte en diskussion.”

Læs også: Skolelever konkurrerer om at skabe løsninger på klimaudfordringer

Hjælper lærere til at diskutere klima med afsæt i spil

Hans-Joachim Backe har skrevet forskningsartikler om, hvordan computerspil kan bruges til at diskutere klimaproblemer i grundskolen – og det er netop den viden, han vil bruge til at arbejde med at udvikle værktøjer, så nogle af de mest populære computerspil kan være afsæt for sådanne diskussioner.

”Jeg er i gang med at undersøge, om og hvordan vi kan bruge disse spil og måden, hvorpå de fremstiller miljøet til noget godt i klasseværelserne. Mange lærere spiller ikke selv computerspil, og selvom nogle gør det, så spiller de ikke nødvendigvis de samme spil som børnene,” forklarer han.

”Så jeg er ved at udvikle nogle værktøjer eller nogle rammer, som i bund og grund er alt, hvad lærerne behøver at vide for at kunne diskutere spillene fra et klimabevidst perspektiv. Dermed er det også et redskab, som skal få børn til at tænke og tale om disse svære emner,” afslutter Hans-Joachim Backe.

Markedet for læringsspil er enormt, så mulighederne er ikke begrænset til klimaproblematikken. Computerspil kan også hjælpe unge med at lære at stave eller dividere eller om historiske begivenheder, lyder det fra ITU.

Læs også: Nyheder om uddannelse og studieliv