Skolelever konkurrerer om at skabe løsninger på klimaudfordringer

21.200 skoleelever i hele landet skal dyste om de bedste opfindelser i landets største naturfagskonkurrence. I år har COWI og Demant udviklet opgaverne.

Skolelever konkurrerer om at skabe løsninger på klimaudfordringer

Danmarks største naturfagskonkurrence, Naturfagsmaraton, løber lige nu af stablen. I konkurrencen, der startede i januar, deltager 21.200 skoleelever fra hele landet om at arbejde som opfinder, udvikler og ingeniører.

Naturfagsmaraton er en konkurrence, der sætter naturfag på dagsordenen lokalt og regionalt. Opgaverne er med til at vise skoleeleverne, hvor mange muligheder der er inden for STEM-fagene, og hvilke muligheder der er for at gøre en forskel inden for blandt andet klima, bæredygtighed og mennesker.

”Vi håber at inspirere børn og unge, når de møder naturvidenskaben på en anden måde og får mulighed for at arbejde innovativt og eksperimenterende med problemstillinger, de måske endda kan genkende fra hverdagen. Når de oplever, at de kan skabe nye løsninger, der gør en forskel, bliver det måske en vigtig erfaring, som også er med dem, når de senere skal vælge uddannelse og vej i voksenlivet,” siger Maiken Lykke Lolck, direktør i Naturvidenskabernes Hus.

Læs også: Hvad er klima og klimaforandringer? Her er alt du bør vide 

Samarbejder med COWI og Demant

Naturfagsmaraton har til formål at skabe frugtbare forbindelser mellem skolernes fag og virksomheders praksis. Derfor tager den også afsæt i virkelige problemer, som man møder som ingeniører. Til formålet har COWI udviklet en opgave, hvor eleverne skal udtænke, designe og bygge klimavenlige huse og broer.

”Vi ønsker at vække elevernes fascination for byggeri og anlæg, så de får lyst til at uddanne sig inden for de tekniske fag og senere arbejde i vores branche. Eksempelvis som ingeniør, for vi har i stigende grad brug for fremtidens STEM-talenter. Med Naturfagsmaraton får eleverne her en god og praktisk indføring i, hvilke overvejelser der ligger bag, og hvad det kræver at bygge en bro,” siger Jasper Kyndi, direktør for COWI i region Midtjylland og markedsdirektør for COWI i Danmark.

En anden opgave er udviklet i samarbejde med Demant. Her skal eleverne reflektere over helt andre problemstillinger, når de blandt andet skal måle støjniveauer og bygge et lydtæt rum af særlige materialer.

Faktaboks: Om Naturfagsmaraton

  • I år er over 21.200 elever fra over 848 5. og 6. klasser i hele landet tilmeldt fra 52 forskellige kommuner.
  • Der er 64 konkurrencedage, hvor af en er online (foruden de første konkurrencedage, der på grund af COVID-19 også afholdes online).
  • Konkurrencedagene afvikles fra januar til maj og er afslutningen på undervisningsforløbet.
  • Det er 18. år i træk, at Naturfagsmaraton afholdes.

Naturfagsmaraton er støttet af Novo Nordisk Fonden, Villum Fonden, Undervisningsministeriet og Grundfos.

Kilde: Naturfagsmaraton

Læs også: Nyheder om uddannelse og studieliv