Lynladning ødelægger ikke elbilers batterier mere end normalladning

Data fra over 13.000 Tesla-elbiler i USA viser kun en lille eller slet ingen forskel mellem konsekvent at lynlade eller normallade sin elbil.

Lynladning ødelægger ikke elbilers batterier mere end normalladning

Alle ved, at det er bedre at undgå lynladning af en elbil for at minimere slitage på højvoltsbatteriet over tid og bevare så meget af den oprindelige kapacitet så længe som muligt – i hvert fald når det gælder nikkel-kobolt-mangan (NCM)- og nikkel-kobolt-aluminium (NCA)-batterier.

Men nye data fra virksomheden Recurrent, som indsamler oplysninger fra elbilister, der bruger deres platform, viser, at det ikke gør nogen forskel på batteriets helbred, om du oplader elbilen hurtigt eller langsomt.

Se også: Elbiler – alt om teknologien, der skal sikre den grønne omstilling

Lynladning slider ikke mere på elbilers batteri

I diagrammet nedenfor ser man det, som Recurrent kalder for “real range ratio”. Det er et udtryk for den observerede rækkevidde i virkeligheden divideret med den opgivne rækkevidde efter EPA-normen. Det viser, hvor meget af batteriets kapacitet der er tilbage efter en given periode – i dette tilfælde efter mellem 0 og 3.000 dage (lidt over otte år).

Den blå viser slitagen på batteriets kapacitet ved brug af lynladere maks. 30 procent af de gange, en elbil lades op, mens den orange kurve viser den resterende kapacitet, hvor elbiler har været ved en lynlader mindst 70 procent af gangene.

Forskellene i forringelsen af batteriernes kapacitet er ubetydelige, og Recurrent oplyser, at “lynladning ikke har den negative effekt, vi forventede.”

Se også: Din bil er ligeglad med dit privatliv

Om undersøgelsen

Recurrent indsamlede data fra over 13.000 Tesla-elbiler i USA og analyserede indvirkningen på bilernes rækkevidde i virkeligheden set i forhold til, hvor hyppigt lynladning (det vil sige mindst 100 kW ladeeffekt) og normalladning (typisk 11 eller 22 kW) er anvendt.

Det er værd at bemærke, at dataene for elbiler, der bruger lynladere mere end 70 procent af tiden, er ret begrænsede, idet kun 344 elbiler falder ind under denne kategori. Langt de fleste (13.059 elbiler i datasættet) ladede op fra en lynlader mindre end 30 procent af tiden.

Desuden blev størstedelen af elbilerne, der indgår i datasættet, fremstillet i 2018 eller senere. Det betyder, at dataene er mest nøjagtige for elbiler, der højst er seks år gamle. Recurrent oplyser dog, at løbende observationer af Teslaer fra 2012 til 2023 ikke viser nogen tegn på, at lynladning fremskynder batteriets nedbrydning mere end opladning med lavere ladeeffekt.

Husk de gode ladevaner

Med tiden nedbrydes litium-ion-batterier, uanset hvad du gør, men det er opløftende at se, at du kan udnytte din elbils batteri fuldt ud, selv hvis du primært bruger lynladning. Når det er sagt, er der stadig nogle gode råd, som man bør tage med i bagagerummet, hvis man vil forlænge batteriets levetid.

Lynladning bør så vidt muligt undgås ved ekstreme temperaturer, enten høje eller lave, og de anbefales at lade inden for området 10 til 80 procent.

Se også: Nyheder om elbiler og selvkørende teknologi