Sam Altman: AI vil nærmest udrydde reklamebranchen
Sam Altman fra OpenAI, der står bag ChatGPT, har udtalt, at “95 % af reklamebureauernes arbejde snart vil blive udført af AI”. Det vil påvirke 400.000 bureauer, som gradvist vil forlade markedet.
Udtalelsen kommer fra en ny bog med titlen “Our Journey with AI”. Det er en samling af interviews med AI-topfolk, herunder Sam Altman.
Læs også: Hvad er kunstig intelligens? Sådan ser fremtiden med AI ud
Næste generations AI (AGI) kommer inden for fem år
Sam Altman forudser introduktionen af AGI (artificial general intelligence) inden for de næste 5 år. Det vil sige det punkt, hvor AI er i stand til at løse komplekse opgaver og opnå menneskelige, kognitive egenskaber. Nogle hævder, at AGI er det første skridt mod apokalypsen. Og det ser også ud til at være tilfældet for reklamebranchen, mener Sam Altman.
Da han blev spurgt, hvad AGI betyder for brands, sagde han:
“Det vil betyde, at 95 procent af de opgaver, som marketingfolk hyrer bureauer, strateger og kreative til i dag, vil blive udført nemt, næsten øjeblikkeligt og næsten uden omkostninger af AI. AI vil sandsynligvis også være i stand til at teste kreative materialer med virkelige eller simulerede fokusgrupper for at forudsige og optimere resultaterne. Igen: alt sammen gratis, øjeblikkeligt og næsten perfekt. Billeder, videoer, kampagneidéer? Intet problem.”
Han beskriver også, hvordan dette kunne fungere med såkaldte agenter. En AGI vil tildele specifikke opgaver til agenter og koordinere dem. Uanset om det er at lave research på nettet, skabe innovative idéer og derefter teste dem med syntetiske fokusgrupper.
Altman tegner en dyster fremtid for reklamebranchen. Det vil betyde, at 95 procent af en branche, der omsætter for 410 milliarder dollar (som forventet i 2024), vil forsvinde. Det er cirka 390 milliarder dollar. Næsten alle 400.000 bureauer vil fordufte, og mere end 2.000.000 mennesker vil blive fyret.
Læs også: Forskere bruger kunstig intelligens og fMRI til at læse folks tanker
Hvad betyder AI for reklamebranchens fremtid?
Det ville være langt værre end det, som selv de mest pessimistiske iagttagere har sagt om reklamebranchens fremtid. Lad os antage, at det sker: Hvad kan det betyde?
- Masseproduktion af indhold ved hjælp af AI vil gøre indholdet gennemsnittet. Brands vil få svært ved at skille sig ud, og nogle vil måske vende tilbage til at arbejde med bureauer.
- Kunderne vil begynde at flytte deres bureauer internt for at føre tilsyn med marketingaktiviteterne. Penge, der spares på eksterne leverandører, vil i det væsentlige blive overført til interne budgetter.
- Netværksbureauer vil begynde at tilbyde teknologiske løsninger baseret på deres historiske førstepartsdata. Vi kan allerede se de første potentielle tegn på dette med giganten Publicis, der har lanceret CoreAI.
- AI-modeller vil i sidste ende blive forurenet med AI-genereret indhold. Mange forskere ser dette som en vigtig begrænsning, når vi begynder at fodre algoritmer med input, der tidligere er lavet af andre algoritmer (eller den samme).
Læs også: Nyheder om kunstig intelligens