Google kritiserer Bing for at efterligne Googles søgemaskine

Microsoft er kommet i modvind, efter at Bing har efterlignet Googles brugerflade. Det har udløst kritik fra Google Chromes sikkerhedschef.

Google kritiserer Bing for at efterligne Googles søgemaskine

Microsoft har designet Bing til at ligne Google, når brugerne søger efter ”Google” og skjuler automatisk Bings branding. Google Google Chromes chef kritiserer tiltaget og kalder det et ”nyt lavpunkt”.

Se også: Nyheder om SEO, søgemaskiner og online marketing

Google: Nyt lavpunkt for Microsoft

Parisa Tabriz, der er sikkerhedschef for Google Chrome, har kritiseret Microsoft for en ny strategi, hvor it-giganten forsøger at snyde brugere af Bing til at tro, at de bruger Googles søgemaskine.

I et indlæg på X fordømmer Parisa Tabriz Microsofts beslutning om at efterligne designet på Googles søgemaskine og kalder det ”endnu en taktik i den lange historie af tricks for at forvirre brugerne og begrænse valgmulighederne”.

Hun afslutter kritikken af Microsoft med skarpe ord: ”Nyt år; nyt lavpunkt, Microsoft.”

Kritikken kommer, efter at Bing har introduceret en kontroversiel funktion, der efterligner Googles brugergrænseflade, når brugerne søger efter ”Google” eller ”Google.com”.

Microsofts snedige nye Bing-brugerflade

Når brugere, der ikke er logget ind på en Microsoft-konto, søger efter Google på Bing, ser de en side, der minder meget om Googles hjemmeside.

Skærmbillede fra Bing.com

Siden indeholder et søgefelt i midten, et banner med animerede figurer, der ligner Google Doodles, og en besked, der siger: ”Hver søgning bringer dig tættere på en gratis donation. Vælg mellem over 2 millioner nonprofitorganisationer!”

Forsøg på at fastholde brugere

Windows Latest og The Verge bemærker, at dette træk ser ud til at være rettet mod brugere, der opsætter nye Windows-pc’er, og som måske i første omgang søger efter Google via Microsoft Edges standardsøgemaskine Bing.

Designændringen kan potentielt fastholde brugere, som måske ellers ville skifte til Googles søgemaskine.

Mange af disse brugere søger efter Google for at skifte søgemaskine. Microsofts ændring har til formål at forhindre brugere i at forlade Bing.

Mens teknisk kyndige brugere måske bemærker denne strategi, kan den nemt anspore mindre erfarne brugere til at fortsætte med at søge på Bing, hvilket hjælper Microsoft med at fastholde flere brugere.

Et træk i krigen mellem søgemaskiner

Denne seneste taktik understreger den igangværende konkurrence mellem Microsoft og Google på markedet for søgemaskiner.

Microsoft har brugt forskellige strategier til at promovere sin Bing-søgemaskine og Edge-browser, herunder pop op-vinduer og ændringer i Chromes download-sider.

Samtidig har Google opfordret brugerne af Google som søgemaskine i Edge-browseren til at downloade Chrome og brugere af Bing-søgemaskinen i Chrome til at indstille Google som deres standardsøgemaskine.

I december havde Googles søgemaskine en meget dominerende global markedsandel på 89,74 procent, mens Microsofts Bing havde 3,97 procent.

Perspektivering

Mens Microsoft fortsætter med at presse på for at få flere til at bruge Bing, rejser virksomhedens seneste taktik spørgsmål om brugernes tillid og gennemsigtighed.

Mens efterligningen kan øge Bings målinger på kort sigt, kan modreaktionen fra brugere og industriledere skade Microsofts omdømme på længere sigt.

Om Microsoft vil forholde sig til kritikken eller fordoble sin strategi, må tiden vise.