Googles markedsandel falder til under 90 % for første gang i 10 år
Google har i mange år været næsten synonymt med online søgninger og haft en meget dominerende markedsandel på over 90 procent.
Men nye data fra Statcounter viser, at Google nu har oplevet et fald i sin globale markedsandel til under 90 procent tre måneder i træk – en udvikling, der ikke er set siden 2015. I oktober, november og december var andelen henholdsvis 89,34 procent, 89,99 procent og 89,73 procent.
Selvom Google stadig har en massiv førerposition, tyder tallene på, at traditionelle konkurrenter som Bing, Yandex og Yahoo! har fået en mindre fremgang. Bing er nu nummer to med knap 4 procent af markedet.
Dette skift er ikke kun interessant for konkurrenterne, men kan også spille en rolle i Googles igangværende antitrustsag, hvor søgegiganten beskyldes for monopolistisk adfærd. Her har Google argumenteret for, at brugerne har alternativer, og de nye tal kan styrke dette forsvar.
Se også: Google kritiserer Bing for at efterligne Googles søgemaskine
Perspektivering
Google er også den mest populære søgemaskine i Danmark med en markedsandel på hele 91,87 procent.
De mest populære alternativer til Google i Danmark er Bing (4,84 procent), Yahoo! (1,17 procent), DuckDuckGo (1,03 procent), Yandex (0,8 procent) og Ecosia (0,17 procent).