Hvor lang rækkevidde har elbiler om vinteren?
De fleste ved, at elbiler har kortere rækkevidde om vinteren, fordi kulden øger forbruget af klimaanlæg og opvarmning af højvoltsbatteriet, ligesom luftmodstanden og rullemodstanden i koldt vejr øges.
Men hvor meget kortere rækkevidde har elbiler om vinteren?
En ny undersøgelse fra Recurrent, der har analyseret 18.000 elbiler på tværs af 20 modeller i USA, giver svaret: Elbiler mister cirka 20 procent af rækkevidden i frostvejr.
Tesla Model X klarede sig bedst og bevarede 89 procent af sin rækkevidde, hvilket placerer den lige foran Tesla Model S med 88 procent.
Andre elbiler, der klarer sig godt, er Audi e-tron og Tesla Model 3, som begge beholder 87 procent af rækkevidden om vinteren. Derefter kommer Tesla Model Y med 86 procent, Hyundai Ioniq 5 med 85 procent og Hyundai Kona Electric med 84 procent af deres rækkevidde.
Omvendt oplevede modeller som Nissan Leaf (78 procent), Ford Mustang Mach-E (66 procent) og Volkswagen ID.4 (64 procent) et betydeligt tab af rækkevidden om vinteren.
Varmepumpe gør en forskel
11 af de 13 elbiler, der bedst bevarede rækkevidden om vinteren, havde varmepumpe. Syv af de ni elbiler, der klarede sig dårligst, havde omvendt ikke en varmepumpe.
Samlet set konkluderer undersøgelsen, at den gennemsnitlige elbil med varmepumpe bevarer 83 procent af sin rækkevidde i frostvejr, mens den gennemsnitlige elbil uden varmepumpe kun er god for 75 procent af sin rækkevidde.