Guide: Gør din hjemmeside synlig for AI-overblik i Google

Hvordan gør du din hjemmesides indhold synligt for de AI-genererede søgeresultater i Googles søgemaskine? Se guide til at gøre din hjemmeside synlig for Googles AI-overblik.

Guide: Gør din hjemmeside synlig for AI-overblik i Google

Mange virksomheder bruger mange penge og ressourcer på at søgeoptimere hjemmesiders indhold med henblik på at rangere højt i Googles søgeresultater – ofte på korte og specifikke søgefraser.

Med introduktionen af AI-overblik, som laver AI-genererede søgeresultater i Googles søgemaskine, er spillereglerne for at rangere højt på Google blevet ændret.

Danskerne søger i stigende grand på lange søgefraser og stiller opfølgende spørgsmål, og det stiller nye krav til de virksomheder, som vil have indhold rangeret som kilder i Googles AI-genererede svar.

Se også: Nyheder om SEO

Gør din hjemmeside synlig for AI-overblik i Google

Vi bringer her 8 tips til, hvordan du ifølge John Mueller, der arbejder med SEO hos Google, sikrer dig, at indhold på din hjemmeside bliver mest mulig synlig i Googles AI-overblik.

1. Skab unikt og værdifuldt indhold til mennesker

I stedet for at forsøge at tilfredsstille, “hvad Google vil have”, bør du fokusere på indhold, der faktisk hjælper brugerne. Lav ikke masseproduceret eller generisk indhold – skab noget originalt og brugbart, som adskiller sig fra andre sider. Det er ikke kun godt for AI-søgning, hvor folk ofte stiller længere og mere komplekse spørgsmål, men også for de klassiske søgeresultater.

2. Sørg for en god hjemmesideoplevelse

Brugerne skal nemt kunne finde det, som de leder efter. Sørg for, at dit indhold vises tydeligt, at siden er hurtig, mobilvenlig og let at navigere. En dårlig brugeroplevelse kan skade din hjemmesides synlighed – også i AI-resultater.

3. Gør indholdet tilgængeligt for Google

Sørg for, at dine sider opfylder Googles tekniske krav såsom:

  • Googlebot må ikke være blokeret
  • Sider skal give en korrekt HTTP 200-status
  • Indhold skal være indekserbart

Hvis vi ikke kan tilgå og forstå dine sider, kan Google heller ikke indeksere og vise dem – hverken i klassiske eller AI-baserede søgeresultater.

4. Styr, hvordan dit indhold vises i Google

Du har mulighed for at styre, hvad Google viser af dit indhold – også i AI-formatet. Brug for eksempel tags som nosnippet, max-snippet eller noindex til at angive dine præferencer for synlighed. Vær dog opmærksom på, at begrænset visning også kan begrænse din eksponering.

5. Brug strukturerede data korrekt

Struktureret data hjælper Google med at forstå dit indhold og vise dataene som udvidede søgeresultater. Det er vigtigt, at oplysningerne i markup stemmer overens med det, som brugeren faktisk ser på siden – og at de valideres korrekt.

6. Understøt multimodale søgninger

Med Gogles AI-chatbot Gemini er det muligt at søge med både tekst, billeder og lyd. For at sikre synlighed i disse søgninger bør dine hjemmesider også indeholde relevante billeder og videoer af høj kvalitet. Hold også din virksomhedsprofil og produktdata i Google Merchant Center opdaterede.

7. Tænk i kvalitet – ikke kun klik

Besøg fra AI-overblik kan være mere kvalificerede og værdifulde end almindelige klik. Brugere, der klikker videre fra AI-resultater, er ofte mere engagerede. Mål derfor ikke kun klik, men også konvertering, tid på siden, tilmeldinger og andre former for brugerinteraktion.

8. Tilpas dig udviklingen

Søgeadfærd er konstant i forandring. Ligesom Google og hjemmesider gennem årene har tilpasset sig mobilvenligt design og stemmesøgning, bør man også omfavne AI-søgningsformater. Brugere stiller nu mere komplekse spørgsmål, og AI viser et bredere udvalg af kilder. Det giver nye muligheder for at blive fundet – hvis du er klar.