Virksomheder først klar til moden brug af AI i 2025
Virksomheder vil øge investeringer i software drevet af kunstig intelligens i 2022, hvilket vil drive hele AI-industrien til nye højder. I hvert fald hvis nye tal fra analysefirmaet Gartner står til troende. Succesen vil dog afhænge af de involverede organisationers såkaldte AI-modenhed.
Gartner anslår, at den samlede omsætning af AI-software i 2022 kan nå op på 413 milliarder kroner, hvilket er en stigning på 21,3 procent i forhold til i år. Virksomhederne vil højst sandsynligt bruge størstedelen af disse penge på videnstyring, virtuelle assistenter, autonome køretøjer, digitale arbejdspladser og crowdsourced data. Det er i hvert fald de kategorier, som Gartner har på top 5-listen over de AI-tjenester, som virksomheder vil se størst potentiale i.
Efterspørgslen efter AI-teknologier og dermed markedsvæksten er dog direkte forbundet med modenhedsniveauet hos de virksomheder, der beskæftiger sig med kunstig intelligens.
Virksomheder tøver stadig med dyb integration af AI
Som tingene ser ud lige nu, har 48 procent af informationscheferne i virksomhederne allerede implementeret eller planlægger at implementere AI- og maskinlæringsteknologier i løbet af de næste 12 måneder. Selv om det lyder lovende, ligger der udfordringer forude, advarer Gartner.
Mange virksomheder eksperimenterer med kunstig intelligens, men der er udfordringer med at gøre det til en del af de normale arbejdsprocesser. Virksomhederne er trods de første indledende skridt tilbageholdende med at tage teknologien til sig, blandt andet fordi de ikke har tillid til den og finder det svært at retfærdiggøre forretningsværdien, lyder det i rapporten.
Virksomheder er først AI-modne i 2025
Det vil tage indtil 2025 for halvdelen af alle organisationer på verdensplan at nå det, som Gartners AI-model beskriver som “stabiliseringsstadiet” af AI-modenhed, eller endnu længere.
Alys Woodward, seniorforsker ved Gartner, forklarer, at markedet for kunstig intelligens-software er ved at tage fart, men dets langsigtede kurs vil afhænge af, om virksomhederne arbejder mere målrettet på at integrere kunstig intelligens i deres forretning.
“Succesfulde AI-forretningsresultater vil afhænge af et omhyggeligt valg af anvendelsestilfælde. Anvendelsestilfælde, der leverer en betydelig forretningsværdi, men som samtidig kan skaleres for at reducere risikoen, er afgørende for at demonstrere effekten af investeringer inden for kunstig intelligens over for forretningsinteressenterne.”
Gartner bemærker, at AI-drevne teknologileverandører er nødt til at tage højde for øgede udgifter i forbindelse med virksomhedernes manglende tillid til, at kunstig intelligens rent faktisk kan skabe øget omsætning og overskud.
Se også: Kunstig intelligens kan gøre landbrug mere effektivt og bæredygtigt
Kan fjerne gentagne opgaver – og jobs
Kunstig intelligens forventes at fjerne mange gentagne opgaver fra folks daglige rutiner og frigøre dyrebar tid til arbejde af højere værdi. Det er i hvert fald den positive tilgang til brugen af kunstig intelligens.
Der er også dem, der mener, at kunstig intelligens ganske enkelt vil overtage mange jobs og øge arbejdsløsheden på globalt plan.
Ifølge konsulent- og revisionsfirmaet PwC vil omkring 7 millioner jobs i Storbritannien i perioden 2017 til 2037 forsvinde på grund af kunstig intelligens. Til gengæld vil kunstig intelligens skabe lige så mange jobs – bare i andre sektorer.
Se også: Nyheder om kunstig intelligens