Første spadestik taget til store kommercielle elfly
I målet om at mindske CO2-udslippet fra luftfart spås en stor fremtid for elektriske fly. Men der er lang vej endnu, inden vi vil se større kommercielle elfly på himlen, og mange udfordringer som skal tackles. Rolls Royce’ nye lille elfly, Spirit of Innovation, sætter flere rekorder og er samtidig et stort gennembrud.
Globalt set udledte den civile flytrafik 859 millioner tons CO2 i 2017, hvilket svarer til 2 procent af den globale menneskeskabte CO2- udledning. Flytrafik er en af de hurtigst voksende kilder af de udslip, der bidrager til klimaforandringerne, og samtidig slår flytrafikken rekorder med flere passagerer og handelsvolumen. Og på trods af forbedret brændstofforbrug forventes udslip fra fly i 2050 at være mellem 7-10 gange højere end niveauet i 1990.
Se også: Hvad er klima og klimaforandringer? Her er alt du bør vide
Elfly er under udvikling
Derfor er alle øjne i flybranchen lige nu rettet mod den store udvikling på eldrevne fly, hvor flere virksomheder, heriblandt Siemens, Boeing, Airbus, Zunum Aero og Rolls Royce opnår store fremskridt. Rolls Royce har netop gjort stort fremskridt med deres 100 procent batteridrevne fly, Spirit of Innovation, som sætter flere rekorder i seneste testflyvning.
Spirit of Innovation nåede en tophastighed på 555,9 km/t over tre kilometer, hvilket gør det til det hurtigste helt elektriske fly. Flyet nåede også 531 km/t over 15 kilometer i en anden test og klatrede til 3 000 meter (9 842 fod) på 202 sekunder, hvilket selskabet sagde var endnu to verdensrekorder. Det mest interessante ved Spirit of Innovation er dog selve teknologien bag og den viden Rolls Royce har indsamlet sig undervejs i udviklingen.
Spirit of Innovation benytter væskeafkølede Li-ion-batterier og en 400 kW-elmotor udviklet i samarbejde med engelske Electroflight og YASA. Elflyet er bygget af et ultra kulfiberkarosseri og kan landes med kun en ud af tre batteripakker aktiveret. Den avancerede batteri- og fremdriftsteknologi, der er udviklet til flyet, har spændende applikationer til markedet for avanceret luftmobilitet, og det giver meget tiltrængte data til ideen om elektriske passager- og transportfly.
Se også: Her er alle de nye teknologier under udvikling
Mange udfordringer endnu med elfly
Elfly er støjsvage og CO2-neutrale, men der er endnu mange udfordringer for de 100 procent batteridrevne kommercielle større fly. Først og fremmest skal der udvikles fly, elmotorer og batterier i et meget større format end hidtil. Og det er ikke noget, man bare lige gør. Men en anden, og større udfordring, skal findes i lufthavnene, som skal kunne imødekomme flyenes behov for enorme mængder elektricitet og lynhurtig opladning.
Opladning af en elbil er en ting, noget andet er opladning af en eldreven Boeing 777. Elfly skal kunne oplades ekstremt hurtigt, og forestiller man sig, at flere elfly skal oplades samtidig, så skal lufthavnene kunne klare en enorm spidsbelastning.
Inden vi kommer til at se de 100 procent batteridrevne elfly på himlen, vil vi se andre typer af fly, der har langt mindre brændstofforbrug og dermed udleder mindre CO2. Her finder man for eksempel hybridfly, som er udstyret med elmotorer og også bruger almindeligt flybrændstof. Et andet koncept er fly, der benytter flydende naturgas, for eksempel Boeing Sugar Freeze.
Hvornår vil vi se de større elfly på himlen? De første større elfly forventes klar i 2030, og dertil skal bygges hele infrastrukturer til de nye fly.
Se også: Nyheder om future tech