“Kyniske” bilproducenter sender usikre og billige elbiler på markedet

Visse bilproducenter fornedrer hele markedet for elbiler ved at sende billige og usikre elbiler på markedet, der kun lige akkurat lever op til typegodkendelserne, mener Euro NCAP.

“Kyniske” bilproducenter sender usikre og billige elbiler på markedet

Det er ikke kun kvalitet, der hænger sammen med prisen. Det gør sikkerheden i allerhøjeste grad også – i hvert fald når det kommer til elbiler. Det får det europæiske institut Euro NCAP, der kollisionstester nye biler, til at rejse hård kritik af bilproducenter, der sender billige og usikre elbiler på markedet.

For nylig testede Euro NCAP de nye elbiler Dacia Spring og Renault ZOE, som begge fik dumpekarakterer. Dacia Spring fik kun 1 stjerne, mens Renault ZOE fik 0 stjerner. 0 stjerner betyder, at bilen ”opfylder typegodkendelserne, så de kan sælges lovligt. De mangler dog vigtig moderne sikkerhedsteknologi”. 1 stjerne betyder, at en bil kun har ”begrænset beskyttelse mod kollision og lidt teknologi til at undgå kollisioner”.

Læs også: Elbiler – alt om teknologien, der skal sikre den grønne omstilling

Går på kompromis med sikkerheden i billige elbiler

Med en pris på blot 130 500 kroner er Dacia Spring den billigste elbil, man kan købe i Europa. Også Renaults faceliftede ZOE er ligeledes en relativt billig elbil til 225 000 kroner. Det får Euro NCAP til at kritisere de bilproducenter, der presser prisen i bund og går på kompromis med sikkerheden.

“Renault var engang synonymt med sikkerhed. Laguna var den første bil, der fik fem stjerner tilbage i 2001.  Men disse skuffende resultater for ZOE og Dacia Spring viser, at man går på kompromis med sikkerheden i takt med, at koncernen overgår til elbiler. For blot et par måneder siden hævdede Dacia, at de var “optagede af altid at øge sikkerheden for dem, der sidder om bord”, og at passagersikkerheden i deres biler altid er forbedret. Det er tydeligvis ikke tilfældet,” siger Michiel van Ratingen, generalsekretær for Euro NCAP, og tilføjer:

”Ikke alene tilbyder disse biler ikke nogen nævneværdig aktiv sikkerhed som standard, men deres beskyttelse af passagererne er også dårligere end nogen bil, vi har set i mange år.  Det er kynisk at tilbyde forbrugerne en grøn bil til en overkommelig pris, hvis det er forbundet med en højere risiko for personskader i tilfælde af en ulykke. Andre biler, som FIAT 500e, der for nylig fik 5 stjerner i Green NCAP, viser, at man ikke behøver at opgive sikkerhed for at få miljømæssigt renlige elbiler.”

Alarmerende med nedgraderede airbags

Producenterne bag de billige elbiler får også kritik af Rikard Fredriksson, som er seniorekspert i køretøjssikkerhed hos den svenske myndighed Trafikverket.

Han mener for eksempel, det er alarmerende, at airbaggen er blevet nedgraderet. Samtidig er andre områder af Renault ZOE, som ikke har med sikkerhed at gøre, er blevet faceliftet.

Læs også: Nyheder om elbiler og selvkørende teknologi