Elbilerne opnår ny, stor milepæl i 2021
På trods af et uimponerende salg af biler i Danmark i 2021 er der virkelig kommet gang i salget af de grønne biler. I 2021 stod de opladelige biler for 13,4 procent af det samlede bilsalg, og det hele kulminerede i et rekordhøjt salg i december.
Læs også: Elbiler – alt om teknologien, der skal sikre den grønne omstilling
Rekordhøjt salg af elbiler
I sidste øjeblik opnåede de grønne biler en ny milepæl, hvor de i sidste måned af 2021 stod for mere end halvdelen af det samlede bilsalg. Mere præcist stod de rene elbiler og plug-in hybrider for 56 procent af bilsalget, hvor der blev solgt 5 509 plug-in hybrider og 4 765 rene elbiler – en lovende afslutning på året for elbilerne.
Kigger vi på hele 2021, er det ved første øjekast ikke et imponerende bilsalg, som samlet set er gået tilbage. Men for elbilerne er det året, hvor salget for alvor tog fart, da der er blevet solgt mere end dobbelt så mange grønne biler som året forinden.
Der er blevet solgt mere end 65 000 opladelige biler i 2021, hvoraf der er solgt 24 917 rene elbiler – det svarer til 13,4 procent af det samlede bilsalg i 2021. De mest solgte elbiler i Danmark i 2021 er Volkswagens ID.4 og ID.3 samt Teslas Model 3.
Læs også: Alle elbiler i Danmark i 2021 – her er overblikket
Mangel på ladestandere vokser
Med flere og flere elbiler på vejene bliver der mere trafik ved landets ladestandere. Der kommer hele tiden flere ladestandere til, men udviklingen kan ikke følge med salget af de grønne biler:
“Etableringen af nye ladestationer er efterhånden kommet op i tempo, men kan stadig ikke følge med udviklingen i solgte elbiler. I julen fik vi igen syn for, at udbredelsen af opladelige biler er langt foran udrulningen af ladenetværket. På de travleste rejsedage måtte elbilister vente i lange køer ved de populære ladestationer – det er ikke holdbart, og det afholder mange forbrugere fra at vælge en elektrisk bil,” udtaler Mads Rørvig, administrerende direktør for De Danske Bilimportører.
Manglen på ladestandere er specielt stor i områder, hvor mange borgere bor i etageejendomme. Opladningen halter derfor efter i mange kommuner, hvor borgerne ikke har mulighed for egen ladeboks i carporten eller i garagen. Nogle af de værst stillede er borgere i Favrskov Kommune, hvor der kun er 3,6 ladestandere per 1 000 familier.
Kommuner helt uden ladestandere til elbiler
I Gladsaxe, Rødovre, Helsingør, Hedensted, Ishøj, Skive, Brøndby og Faaborg-Midtfyn er situationen endnu værre med helt ned til 1,6 ladestandere per 1 000 familie. I Allerød, Læsø, Solrød og Vallensbæk er der slet ingen opladere.
Ærø er kommunen med flest ladestandere, hvor der er 90,9 per 1.000 familier, står der i De Danske Bilimportøreres analyse om mangel på ladestandere.
Se også: Nyheder om grønne biler