Wearable tech vil dominere forbruger-IoT i 2022
Kropsbåren teknologi, wearables, vil udgøre 46 procent af markedet for forbrugernes Internet of Things (IoT) i 2022 efterfulgt af automatiserede hjem med 37 procent, mens forbundne, internetopkoblede biler 17 vil sidde på 17 procent. Sådan lyder det fra GlobalData, der specialiserer sig i data og analyser af forbrugerteknologi.
Vinderne investerer i næste generation af teknologi
Cyrus Mewawalla, chef for tematisk forskning hos GlobalData, forklarer om fremtiden, at i alle brancher – fra banksektoren til detailhandel, sundhedssektoren, bilindustrien, industrien og energisektoren – er vindere og tabere hurtigt ved at dukke op.
“Vinderne har investeret massivt i næste generation af teknologi. Taberne føler, at de ikke behøver at gøre det. Morgendagens succesfulde virksomheder bruger hvert eneste minut på at overvåge, hvordan teknologi-, medie- og telekommunikationstemaer vil udvikle sig”.
Headset og smartwatch fortsætter dominans
GlobalDatas rapport, Tech, Media, & Telecom (TMT) Predictions 2022 – Thematic Research, afslører, at kropsbåren teknologi vil generere 97,5 milliarder dollar i indtægter i 2022, hvilket både udgør det største og hurtigst voksende segment inden for forbruger-IoT i 2022. Wearable tech dækker produkter som headset, ure og fitnesstrackere.
Eksplosionen i interessen for sundheds- og fitnessovervågning viser ingen tegn på at aftage, vurderer GlobalData, og producenterne fortsætter med at investere i at udvikle deres enheders muligheder for at positionere sig foran konkurrenterne.
GlobalData forklarer, at hearables – det vil sige smarte headset – vil dominere indtægterne fra wearable tech i 2022, men smartwatches vil også fortsat være populære.
Analysefirmaet mener også, at konkurrencen inden for smartbriller og augmented reality (AR) bliver intensiveret i 2022. Google vil gøre comeback på området i 2022 efter at have opkøbt virksomheden North i 2020, mens Meta vil debutere med sit AR-headset. Også Apple kommer på banen med sit AR-headset senere i år.
Bilproducenter i partnerskab med big tech
Når det gælder biler, er landskabet ved at ændre sig. Bilproducenterne vil begynde at danne strategiske partnerskaber med big tech for at forblive i spillet, vurderes det i rapporten.
Den øgede kobling i forbindelse med mere udbredt 5G vil sætte skub i køretøj-til-infrastruktur (V2I)-tjenester i 2022, hvilket vil virke til at øge kapaciteten af den forbundne bil.
Se også: Hvad laver de forskellige tech-giganter?
Forbrugerne bliver mere miljøbevidste i deres smart hjem
Endelig kommer rapporten også omkring ”smart sikkerhed”, der vil dominere kategorien ”automatiserede hjem” i 2022 og generere en omsætning på 78,7 milliarder dollar. I takt med at bekymringen for klimaet stiger, vil omsætningen af intelligente termostater stige med 31 procent i 2022 sammenlignet med 2021, lyder vurderingen i rapporten.
”Forbrugerne bliver mere miljøbevidste og ønsker at forbruge energi effektivt. Der er ingen tvivl om, at smarte termostater vil blive det hurtigst voksende segment for automatiserede hjem i 2022.”
Se også: Nyheder om international tech