Hvor meget CO2 udleder din brug af sociale medier?

Hvor meget CO₂ udleder det, når man scroller TikTok-videoer i timevis eller liker billeder på Instagram og Facebook? Find ud af det her.

Hvor meget CO2 udleder din brug af sociale medier?

Det kan ikke ses med det blotte øje, men hver gang du surfer på nettet og ser sjove videoer på TikTok, YouTube, Instagram og andre sociale medier, er du med til at udlede CO₂.

Internettrafikken afvikles via store datacentre placeret over hele verden, og disse sluger strøm – faktisk 1 procent af det globale strømforbrug. Det svarer ifølge Det Internationale Energiagentur (IEA) til 0,3 procent af den globale udledning af drivhusgasser.

Læs også: Greentech: Disse grønne teknologier skal løse klimaproblemerne

Disse sociale medier udleder mest CO₂

Og da de sociale medier rangerer blandt verdens mest benyttede websites, bidrager de alle med udledning af store mængder drivhusgasser. Men hvor store klimasyndere er de sociale medier egentlig? Det har Greenspector undersøgt.

App CO₂-belastning (gram CO2e pr. min)
1. TikTok 2,63
2. Reddit 2,48
3. Pinterest 1,30
4. Instagram 1,05
5. Snapchat 0,87
6. Facebook 0,79
7. LinkedIn 0,71
8. Twitter 0,60
9. Twitch 0,55
10. YouTube 0,46
Gennemsnit 1,14

Af tabellen ovenfor fremgår det, at TikTok er den største klimasynder tæt efterfulgt af Reddit. De to sociale medier ligger med stor afstand til Pinterest, som udleder næsten det halve CO₂e af Reddit.

Ifølge Global Web Index bruger folk i gennemsnit 2 timer og 24 minutter på sociale netværk, hvilket er 2 minutter mere end i 2019. Ved at projicere den gennemsnitlige CO₂e-udledning per minut fra de 10 undersøgte sociale medier ud til et gennemsnitligt forbrug per bruger, giver det en udledning af 165,6 gram CO₂e om dagen per person.

Det svarer ifølge Greenspector til 1,4 kilometer kørsel i en personbil. Fordelt ud over et år giver det en CO₂e-udledning på 60 kilo per person eller det der svarer til 535 kilometer kørsel i en personbil.

Datacentre bliver grønnere

De 10 undersøgte sociale medier tjener alle forskellige formål og har derfor også forskelligt indhold. En app som YouTube og TikTok må eksempelvis formodes at have et højere dataforbrug end eksempelvis Twitter og LinkedIn.

En vigtig parameter i forhold til, hvor meget CO₂e applikationerne udleder, er naturligvis, hvor grønne datacentrene er. Google har eksempelvis længe haft fokus på at nedbringe CO₂-udledningen fra sine datacentre og har som mål at have en CO₂-neutral drift af datacentre inden 2030. Det kan have den indvirkning, at CO2e-udledningen fra YouTube ikke er blandt de værste inden for sociale medier, på trods af at videostreaming er en datatung proces.

Sådan er de sociale medier CO₂-udledning undersøgt

Undersøgelsen er foregået ved at lave en livscyklusvurdering (LCA) af applikationerne. Der undersøges blandt andet fremstilling, distribution, brug af og udfasning af den enhed, som appen afvikles på. Derudover medregnes brugen af et trådløst netværk samt fremstilling, distribution, brug af og udfasning af datacentre.

Disse faktorer indgår i beregningen af det samlede CO₂e-fodaftryk, der er ved brug af sociale medier. I testen åbnes applikationerne, og der scrolles gennem nyhedsfeedet eller ”udforsk”-fanen i 20 sekunder.

Se hvor meget dit forbrug af sociale medier udleder

Det australske prissammenligningstjeneste Compare The Market har taget udgangspunkt i Greenspectors undersøgelse og har udviklet et værktøj, der lader dig indtaste dit daglige forbrug af sociale medier. Straks kan beregneren vise, hvor stor udledning af drivhusgasser dit forbrug af sociale medier forårsager.

Læs også: Nyheder om klima og grøn teknologi