Tyskland i kovending – støtter nu EU-forbud mod salg af diesel- og benzinbiler
I foråret 2021 pressede Danmark og Holland på for at få fastsat en dato for udfasning af diesel- og benzinbiler på EU-niveau for at accelerere den grønne omstilling til elbiler. Østrig, Belgien, Grækenland, Irland, Litauen, Luxembourg, Malta og Østrig bakkede op om forslaget.
Forslaget affødte dog en skarp reaktion i Tyskland. Den tyske regering ønskede at undtage nyregistrerede privatbiler og varevogne for EU-kommissionens forslag om, at salg af diesel- og benzinbiler skal forbydes fra 2035.
Bilindustrien udgør omkring en femtedel af Tysklands økonomi, og store hjemlige bilproducenter som Volkswagen, BMW og Daimler ville fortsat kunne tjene store summer på at fortsætte med at sælge diesel- og benzinbiler ved at forlænge overgangen til elektriske motorer så lang tid som muligt.
Læs også: Elbiler – alt om teknologien, der skal sikre den grønne omstilling
Bakker nu fuldt ud op om EU’s forslag
Men siden den nuværende forbundskansler Ola Scholz er tiltrådt, har piben fået en anden lyd i den største økonomi i EU. Den tyske regering har nu besluttet at droppe planerne om at drive lobbyvirksomhed for den ellers planlagte undtagelse, som sidste år var på tale fra tysk side. Dermed tilslutter Tyskland sig officielt EU’s forslag om, at det kun er CO₂-neutrale biler, der kan sælges i EU fra 2035. Det oplyser Tysklands miljøminister Steffi Lemke til mediet Politico.
Tysklands kovending beskrives som en milepæl i den grønne omstilling af den europæiske bilpark.
“Den nye tyske regering står bag Europa-Kommissionens udkast og støtter således fuldt ud afslutningen af forbrændingsmotoren (til biler og varevogne, red.) i EU fra 2035,” lyder det fra miljøminister Steffi Lemke fra De Grønne.
Sidste år indgik socialdemokratiske SPD, liberale FDP og miljøpartiet De Grønne en aftale om at udfase salget af benzin- og dieselbiler før EU’s foreslåede udfasning i 2035. Der var dog den væsentlige detalje, at biler med syntetiske brændstoffer skulle undtages. Det er ikke længere tilfældet, og den tyske regering bakker derfor fuldt ud op om EU’s forslag uden nogen særlig undtagelse for biler, der kan køre på syntetiske brændstoffer.
Læs også: Hvilke lande udleder mest CO2 – samlet set og per indbygger?
Stor stigning i salget af elbiler
Elbiler er i disse år i stor fremgang. I 2022 bliver der hver uge solgt flere elbiler, end der blev i hele kalenderåret i 2012. I 2021 blev der ifølge IEA solgt 6,6 millioner elbiler – en fordobling sammenlignet med året forinden.
I 2021 udgjorde elbiler 13,4 procent af bilsalget i Danmark, og andelen ventes at stige stødt i de næste år, efterhånden som det bliver billigere at køre i elbiler.