Elkøretøjer er en klimagevinst – reducerer transportsektorens olieforbrug mærkbart

Især to- og trehjulede elkøretøjer, men også elektriske personbiler, nedbringer den globale efterspørgsel på olie i transportsektoren, som kan blive olieuafhængig i 2035.

Elkøretøjer er en klimagevinst – reducerer transportsektorens olieforbrug mærkbart

Skiftet fra fossile biler og køretøjer til grønne elektriske pendanter kører for fulde drøn i disse år – og nu begynder resultaterne for indsatsen så småt at vise sig.

Nye tal fra BloombergNEF (BNEF) og Det Internationale Energiagentur (IEA), som forsker i de globale råvaremarkeder og nye teknologier, viser nemlig, at elektriske køretøjer giver en faldende efterspørgsel på olie i den globale transportsektor.

Udbredelsen af el- og brintkøretøjer, herunder biler, har nemlig reduceret efterspørgslen på olie med 1,5 millioner tønder om dagen i 2021. Det svarer til 3,3 procent af den globale efterspørgsel af olie i transportsektoren, som i fjor lå på 43,7 millioner tønder om dagen.

Kilde: BloombergNEF (BNEF) og Det Internationale Energiagentur (IEA)

Af de 1,5 millioner færre tønder olie, som efterspørges i transportsektoren, er det faktisk to- og trehjulede elkøretøjer – elløbehjul, elcykler og el-scootere/knallerter – som står for den klart største andel på 67 procent. Dernæst kommer elektriske busser med 16 procent og først som nummer tre finder man personbiler med 13 procent. Til sidst kommer erhvervskøretøjer med en andel på 4 procent.

Enorme reduceringer af olie i transportsektoren

Tallene fra BNEF og IEA viser også, at der er sket en hastig udvikling i transportsektorens aftagende afhængighed af olie. Mængden af olie, som efterspørgslen i transportsektoren er blevet reduceret med, er mere end fordoblet i løbet af de seneste seks år. I 2015 var det nemlig ‘kun’ 725 000 tønder olie, der blev skåret af den globale transportsektors efterspørgsel.

De 1,5 millioner tønder olie, som elektriske biler og brintbiler har sparet klimaet store mængder udledning af drivhusgasser for, svarer omtrent til en femtedel af Ruslands samlede olieeksport inden krigen med Ukraine. I hele EU, på tværs af alle sektorer, bliver der til sammenligning brugt omkring 19 millioner tønder olie om dagen.

Kurs mod olieuafhængig transportsektor i 2035

For at kunne nå en netto-nuludledning af drivhusgasser i 2050 er det nødvendigt at skære forbruget af olie ned med mere end 7 millioner tønder om dagen i 2030. Ifølge prognoser ventes tallet at stige til 16 millioner tønder i 2035. Hvis det lykkes, vil transportsektoren ikke længere være afhængig af olie, lyder det fra BNEF.

Selv om transportsektoren udgør 14,2 procent den globale drivhusgasudledning, venter der stadig et stort arbejde forude med at mindske afhængigheden af olie i andre sektorer. Det globale forbrug af olie ventes nemlig at overstige 100 millioner tønder om dagen i 2023 og fortsætte med at stige til knap 108 millioner tønder indtil 2035.