App kan diagnosticere COVID-19 blot ved at lytte til din hoste
Under coronapandemiens første år blev danskerne vant til en hverdag, hvor man jævnligt skulle lade sig teste ved at møde op i det nærmeste testcenter. Men takket være den smartphone, som de fleste i forvejen render rundt med i deres lommer, kan det måske være helt slut med at skulle møde fysisk op for at få et COVID-19-testsvar.
Medicinalvirksomheden Pfizer, som er bedst kendt for at udvikle og markedsføre COVID-19-vaccinen Comirnaty (tozinameran), har nemlig købt virksomheden bag en australsk sundhedsapp kaldet ResAppDx. Beløbet er løbet op i næsten 120 millioner dollar svarende til cirka 900 millioner kroner.
Læs også: Sådan former teknologi samfundet og kaprer menneskers hjerne
Kan opdage 92 procent af COVID-19-tilfælde
Ifølge det australske telehealth-selskab kan appen til Android og iOS med temmelig høj nøjagtighed diagnosticere COVID-19 udelukkende ved at lytte til brugerens hoste. Oprindeligt var det dog slet ikke meningen, at ResAppDx skulle stå til at blive et potentielt nyt nøgleværktøj til fremtidens COVID-19-testning.
I knap et årti har den australske virksomhed udviklet en algoritme, der kan diagnosticere luftvejssygdomme ved blot at undersøge lyden af patientens hoste. Appens formål var oprindeligt at diagnosticere lungebetændelse, men forskerne bag viste i 2019, at appen også er i stand til med høj nøjagtighed at skelne astma, strubehoste og bronkiolit fra hinanden.
Da COVID-19-pandemien ramte, var holdet bag ResAppDx omstillingsparate og ændrede algoritmen til at kunne diagnosticere COVID-19 ved at analysere lyden på patienternes hoste. I starten af 2022 viste de første tidlige data fra et pilotforsøg, at den kunne opdage positive COVID-19-test med 92 procent nøjagtighed. Appen opnåede også en såkaldt specificitet på 80 procent. Det vil sige, at to ud af 10 personer, der blev testet, modtog et falsk positivt resultat.
Pfizer ser enormt potentiale i app
Resultaterne af forsøget var nok til at vække interessen hos medicinalgiganten Pfizer, som efter offentliggørelsen af pilotforsøgets resultater tidligere i år valgte at byde 65 millioner dollar for teknologien. En endelig aftale er nu kommet i hus, og medicinalvirksomheden har altså måttet finde den tykke tegnedreng frem, for den endelige pris lyder på cirka 900 millioner kroner.
“Vi mener, at COVID-19-screeningværktøjet er det næste skridt til potentielt at give forbrugerne nye løsninger, der har til formål at bekæmpe denne sygdom. Vi ser frem til at forfine denne algoritme yderligere og arbejde sammen med kontrolmyndigheder over hele verden for at bringe dette vigtige produkt ud til forbrugerne så hurtigt som muligt,” oplyser Pfizer til mediet ABC News.
Det er ikke kun udenlandske virksomheder, der arbejder på at gøre testning af COVID-19 mere bekvemmelig og mindre tidskrævende.
Hjemme i Danmark gennemførte Statens Serum Institut og Danske Regioner henover sommeren 2022 et overvågningsstudie med 10.000 tilfældigt udvalgte danskere. De skulle én gang om ugen i fire uger foretage PCR-hjemmetest med henblik på at overvåge COVID-19-smitten i Danmark. Resultatet af studiet er endnu ikke offentliggjort.
Se også: Nyheder om mennesket og teknologi