Teslaer er for dyre at reparere – ender tidligt på auktion
En Tesla – og en hvilken som helst anden ren elbil (BEV) – er på papiret en simplere bil, fordi der er væsentligt færre komponenter i den elektriske motor end i en brændstofmotor.
Det hjælper dog ikke noget, hvis bilen designes og fremstilles på en måde, der gør den besværlig og dyr at reparere. Netop det er tilfældet med Teslas elbiler, skriver Reuters. Nyhedsbureauet har for nylig undersøgt, hvordan amerikanske forsikringsselskaber håndterer beskadigede Teslaer.
Læs også: Elbiler – alt om teknologien, der skal sikre den grønne omstilling
Værkstedsregninger for flere hundrede tusinde kroner
Hvor Tesla forsøger at gøre sine biler billigere at reparere gennem softwareopdateringer og designændringer, går forsikringsselskaberne anderledes til værks.
Forsikringsselskaberne afskriver ganske enkelt masser af Tesla Model Y med et lavt kilometertal på omkring 10.000 miles (16.000 km), som har været involveret i ulykker. De bliver sendt på auktion, efter forsikringsselskaberne har vurderet, at Teslas elbiler i mange tilfælde er for dyre at reparere.
Tal fra to af USA’s største auktionshuse for beskadigede biler, Copart og IAA, viser, at de fleste af 120 auktionerede og beskadigede Model Y-modeller i december og januar havde kørt under 10.000 miles. Til trods for nypriser på mellem 60.000 og 80.000 dollar (410.000 og 546.000 kr.) kunne det altså bedre svare sig at sætte bilerne på auktion.
Alle modellerne i Reuters’ analyse er 2022- eller 2023-udgaver af Model Y. For eksempel blev en årgang 2022 Model Y Long Range, som for ny kostede 61.388 dollar, auktioneret, fordi værkstedsregningen ville løbe op i 50.388 dollar efter at have været involveret i en frontkollision.
En anden Model Y var involveret i en sidekollision. Den kostede oprindeligt 72.667 dollar, men havde estimerede udgifter til reparation for 43.814 dollar. Begge biler havde kørt under 10.000 miles.
Dyrt at forsikre en Tesla
Det er ikke kun udgifterne til reparation, der er høje, når man ejer en Tesla. Også forsikringspræmien er høj. Faktisk så høj, at Tesla tog sagen i egen hånd i august 2019 og introducerede egen bilforsikring, InsureMyTesla, som ifølge selskabet skulle være 30 procent billigere end konkurrenterne. I Danmark tilbydes InsureMyTesla gennem Codan.
Indtil videre er der intet, der tyder på, at vanskelighederne ved at reparere en Tesla afholder folk fra at anskaffe sig en elbil fra det amerikanske selskab. Teslas salgstal har aldrig været højere, end de var i 2022, og med de seneste prisfald på op til 27 procent i Danmark er der udsolgt til endnu højere salgstal i 2023.
Læs også: Nyheder om elbiler og selvkørende teknologi