EU godkender forbud mod nye benzin- og dieselbiler i 2035

Europa-Kommissionens forslag fra 2021 om at forbyde salget af biler, der udleder CO₂ (i praksis benzin- og dieselbiler) i 2035, er blevet vedtaget.

EU godkender forbud mod nye benzin- og dieselbiler i 2035

Fra 2035 er det slut med at kunne købe nye personbiler og varebiler, der udleder drivhusgasser. Det er blevet slået fast med syvtommersøm, efter Europa-Parlamentet og Ministerrådet har indgået en aftale om at bandlyse salget af CO₂-udledende biler i Europa.

Dermed er det forslag, som Europa-Kommissionen stillede tilbage i juli 2021, et skridt nærmere at blive til virkelighed.

Læs også: Elbiler – alt om teknologien, der skal sikre den grønne omstilling

Skærper kravene til bilproducenterne i 2030

EU skruer også op for de grønne ambitioner, da bilproducenterne nu skal nedbringe CO₂-udledningen fra personbiler med mindst 55 procent inden 2030 sammenlignet med niveauet for 1990. Tidligere hed målet en nedbringelse på 37,5 procent.

For nye varevogne skal udledningen nedbringes med mindst 50 procent inden 2030.

Bestand af biler i Danmark pr. 31. januar 2023:

  • Benzin: 55,6 procent
  • Diesel: 33,5 procent
  • El (BEV): 3,8 procent
  • Plugin-hybrid (PHEV): 3,3 procent
  • Benzin (MHEV): 1,8 procent
  • Hybrid (HEV): 1,5 procent
  • Øvrige: 0,5 procent

Salg af nye biler i Danmark i 2022:

  • Benzin: 54.142 (30,9 procent)
  • El (BEV): 32.756 (18,7 procent)
  • Diesel: 32.656 (18,6 procent)
  • Plugin-hybrid (PHEV): 25.949 (14,8 procent)
  • Benzin (MHEV): 13.959 (8,0 procent)
  • Hybrid (HEV): 9.436 (5,4 procent)
  • Diesel (MHEV): 5.389 (3,1 procent)
  • Plugin-hybrid (PHEV): 857 (0,5 procent)
  • Hybrid (HEV): 308 (0,2 procent procent)
  • Brint: 6 (0,0 procent)

Kilde: bilstatistik.dk

Læs også: Selvkørende biler er enorme klimasyndere

Vil være verdens første klimaneutrale kontinent

Ved kun at tillade salget af nulemissionskøretøjer forbydes benzin- og dieselbiler formelt gældende fra 2035. Det sker som led i et forsøg på at fremskynde den grønne omstilling og gøre Europa til verdens første klimaneutrale kontinent inden 2050. Aftalen er det første skridt på vejen i vedtagelsen af de lovgivningsforslag under “Fit for 55”-pakken, som Europa-Kommissionen fremlagde i juli 2021.

”Aftalen sender et stærkt signal til industrien og forbrugerne om, at Europa går ind for nulemissionsmobilitet. De europæiske bilproducenter viser allerede, at de er klar til at tage ansvar ved at sende flere og stadigt mere prismæssigt overkommelige biler på markedet. De seneste års forandringer har fundet sted med bemærkelsesværdig hast. Det er ikke noget under, at netop denne del af Fit for 55-pakken er den første, hvor medlemsstaterne og Europa-Parlamentet er nået til en endelig aftale,” siger Frans Timmermans, der er ledende næstformand med ansvar for den europæiske grønne pagt.

Aftalen skal nu gennemgå den formelle vedtagelse mellem Europa-Parlamentet og Ministerrådet. Processen ventes afsluttet i løbet af marts.

Læs også: Nyheder om elbiler og selvkørende teknologi