Elbiler får gigantiske batterier på 150 kWh – men er det vejen frem?
De fleste elbiler på markedet har en batterikapacitet på et sted mellem 60 og 80 kWh – måske op til de 100, hvis man har en elbil i en udgave med lang rækkevidde. Enkelte bilproducenter tilbyder elbiler med store batterier med en kapacitet på over 100 kWh. Herhjemme i Danmark er det Fisker, der tilbyder de største batterier i elbiler til private. Her kan SUV’en Fisker Ocean købes i en variant med en kapacitet på hele 113 kWh.
113 kWh blegner dog lidt i forhold til den kapacitet, som den kinesiske elbilproducent NIO er på vej med: Nemlig 150 kWh.
Læs også: Elbiler – alt om teknologien, der skal sikre den grønne omstilling
Kæmpebatterier kommer til sommer
Det har været kendt siden januar 2021, hvor sedanen ET7 blev præsenteret, at NIO vil lancere 150 kWh-batterier. Udfordringen har dog været at få dem produceret, men der lader til at være sket fremskridt.
I hvert fald har NIO søgt om godkendelse af tre af sine elbilmodeller – ET7, ET5 og EC7 – med den store batteripakke. Batteriet vil give dem en rækkevidde på 1.000 kilometer. Til sammenligning opnår ET5 med 100 kWh batteri en WLTP-rækkevidde på 590 kilometer.
Der er dog et lille men. NIOs 150 kWh batterier står til at blive voldsomt dyre. Ifølge CNEVPost skulle NIO have oplyst på et møde, at batteriet næsten kommer til at koste det samme som en NIO ET5, der koster fra 408.000 kroner uden batteri.
NIO vil ifølge oplysningerne derfor kun lade NIO-ejere leje 150 kWh batteriet på ugentlig basis – eksempelvis hvis man skal på en længere biltur til udlandet. Det vil dog senere hen blive muligt at købe bilerne med 150 kWh batterier, lyder det. NIO sigter efter at være klar med de store batterier i løbet af sommeren – i hvert fald i hjemlandet Kina. Hvornår de bliver tilgængelige i Danmark, vides endnu ikke.
Vanskeligt at producere 150 kWh batterier
NIO har verdens største producent af elbilbatterier CATL som tæt samarbejdspartner og batterileverandør. Det var NIOs oprindelige plan at udvikle og producere disse batterier i samarbejde med CATL som en naturlig forlængelse af samarbejdet.
NIO skulle have henvendt sig til CATL om netop denne mulighed, men ifølge oplysninger var CATL ikke synderligt interesseret i at massefremstille de gigantiske semi-solid state-batterier, som involverer en helt ny fremstillingsproces. Der er nemlig tale om en ny og uafprøvet batteriteknologi, som det ikke er nær så nemt at tjene penge på som de velafprøvede teknologier.
Derfor har NIO været nødt til at gå til den meget mindre startupvirksomhed WeLion New Energy Technology, som har udviklet det nye 150 kWh batteri med NIO. Det nye batteri gør brug af en blanding af flydende og fast elektrolyt, og det første parti, som WeLion har produceret, har vist sig at være klar til brug.
Læs også: NIO og IKEA i samarbejde om batteriskiftestationer
Er kæmpebatterier i elbiler vejen frem?
Ifølge de foreløbige oplysninger betyder det større batteri, at NIOs elbiler med 150 kWh batteri vil veje 20 kg mere end 100 kWh-modellerne. Om vejen frem er større batterier med længere rækkevidde, men dermed også tungere biler, som kræver mere energi at transportere, er dog tvivlsomt.
Udviklingen ser ud til at gå i retning af øget effektivitet, ladehastighed og forbedret ladekurve og knap så meget på at øge batterikapaciteten. For selv med relativt små batterier kan hurtig opladning give lang rækkevidde.