Tesla tæt på gennembrud – vil effektivisere produktionen af elbiler yderligere
Tesla er i forvejen garant for højeffektiv produktion af sine elbiler. Producenten har i mange år fundet mange nye steder at forsimple, effektivisere og reducere omkostninger til produktionen af elbiler.
Nu er bilproducenten tæt på at nå endnu et stort skridt – ja, et gennembrud vil nogle mene – inden for effektivisering. Det skriver Reuters, som har talt med flere kilder tæt på Tesla.
Læs også: Elbiler – alt om teknologien, der skal sikre den grønne omstilling
Kan støbe hele undervognen i én del
Tesla Model Y produceres allerede gennem en yderst effektiv fremstillingsproces, hvor der anvendes det, som Tesla selv kalder ”Gigapresses”. Her kan dele både forrest og bagerst på bilen smeltes sammen. Denne teknik er i dag allerede mere effektiv end andre bilproducenters fremstillingsproces.
Det nye gennembrud, som ifølge kilder er lige om hjørnet, gør det muligt for Tesla at pressestøbe næsten hele bilens undervogn i et enkelt stykke i stedet for at bruge mere end 400 dele som i den konventionelle fremstillingsteknik.
Nuværende fremstillingsproces
Kommende fremstillingsproces:
|
Opdateret støbeform
Den nye teknik starter med en opdateret måde at skabe støbeformen på. Ifølge Reuters bruger Tesla sand egnet til 3D-print og industrielle formål.
Når man arbejder med støbeforme, der skal skaleres op til størrelsen på en bil, kan det koste mange millioner kroner at foretage selv små ændringer. Derfor vælger mange bilproducenter ikke at anvende teknikken.
Men alligevel har Tesla valgt at fortsætte med at udvikle på teknikken. Deres nye teknik anvender sand, hvor man kan bygge støbeformen lag på lag og dermed nemmere foretage ændringer et sted i støbeformen senere hen.
De aluminiumslegeringer, som Tesla brugte til den nye teknik, opførte sig ikke som ønsket, lyder det ifølge Reuters. Derfor ændrede Teslas støbespecialister legeringen og finjusterede dens køle- og varmebehandlingsegenskaber for at få den nye teknik til at virke.
Den nye teknik betyder, at Tesla kan støbe hele undervognen i bare et stykke i stedet for to eller flere stykker, som Tesla i dag gør. I traditionelle fremstillingsteknikker er bilers undervogne skabt til at hjælpe strukturelt i tilfælde af biluheld. Den egenskab er bibeholdt i Teslas nye fremstillingsteknik. Ved at designe støbeformen med huller, hvori der kan være sand under støbningen, efterlades bilens understel hult efter støbningen. Dermed kan bilens understel absorbere energi ved uheld.
Skal bruges til ekstrem billig Tesla-ebil
Der har i lang tid floreret rygter om, at Tesla er på vej med en meget billig elbil med en startpris på kun 25.000 dollar. Til sammenligning koster Teslas nuværende billigste elbil, Model 3, 29.740 dollar, eller 339.990 kroner. 25.000 dollar vil dermed svare til omkring 285.000 kroner.
Det forlyder, at denne billige Tesla-elbil vil få et design, der minder om Cybertruck. Det udmærker sig ved at være meget simpelt i sin konstruktion og dermed billig at fremstille.
Det er i netop denne billige model, at Tesla har planer om at anvende den nye støbeteknik. Før det kan blive til virkelighed, skal Tesla ifølge kilderne skaffe kraftigere og endnu større ”gigastøbemaskiner”. Det kræver samtidig mere plads på fabrikkerne.