Danskerne bør have ret til opladning af elbil
Ifølge Danmarks Statistik er der 730.000 danske familier med bil, som bor i etagebolig, rækkehus eller lignende. Her har man ikke nødvendigvis mulighed for fast parkering og dermed at få opsat egen ladeboks.
Tal fra Danmarks Statistik viser også, at 34 procent af den danske befolkning bor i etagebolig, men de står kun for 14 procent af de købte elbiler i det seneste 2,5 år. Omvendt bor cirka en tredjedel af befolkningen i parcelhus, men de udgør til gengæld 64 procent af alle køberne af elbiler.
Læs også: Elbiler – alt om teknologien, der skal sikre den grønne omstilling
Det skal være en ret at kunne oplade elbilen
Det er et problem for den grønne omstilling, mener De Danske Bilimportører. Derfor bør der gives laderet til de danske familier med bil, der ikke har egen parkering og derfor ikke kan opsætte egen ladeboks.
Laderetten vil gøre det muligt for danskerne, som ikke kan få egen ladeboks, at kræve af kommunen, at der opsættes ladestandere på offentlige parkeringspladser ved ejendommen.
“Vi ser desværre eksempler på, at borgere afleverer deres elbil tilbage, fordi der ikke er tilstrækkelig mulighed for opladning tæt på bopælen. Det er brandærgerligt”, siger Mads Rørvig, der er administrerende direktør for De Danske Bilimportører.
Det kan lyde dyrt at tvinge kommunerne til at opsætte ladestandere for at imødekomme de mange danskere, der bor i etagebolig. Men ligesom parkeringspladserne vil ladestanderne være offentligt tilgængelige, og for kommunerne er der ikke mange omkostninger forbundet ved tiltaget, lyder det fra De Danske Bilimportører.
Ifølge brancheorganisationen skal kommunerne nemlig bare lave udbud, som private aktører kan byde ind på.
“Det bedste ved vores forslag er næsten, at det ikke koster det offentlige noget. Tværtimod. Det offentlige skal bare sørge for at få sat udbuddene i gang hurtigst muligt, så ladestanderne kan komme op. Det er der private aktører, der tilmed vil betale for”, siger Mads Rørvig.
Læs også: 1.360 lynladere i Danmark – mere end en fordobling på et år
Antal offentlige ladepunkter per 1.000 familier i etageejendom
Som vi tidligere har beskrevet, er der enorm stor forskel fra kommune til kommune på, hvor mange offentlige ladestandere der er opsat.
Det er derfor heller ikke så overraskende, at der også er stor forskel på, hvor mange offentlige ladepunkter der er per 1.000 familier med bil, og som bor i etageejendom.
Nedenstående tabel viser, hvilke kommuner der har færrest offentlige ladere til elbiler i forhold til antal familier med bil, og som samtidig bor i etageejendom, hvor der ikke nødvendigvis er mulighed for at oplade en elbil op.
Nr. | Kommune | Offentlige ladepunkter per 1.000 familier med etageejendom |
1 | Vallensbæk | 2,3 |
2 | Skive | 5,7 |
3 | Brøndby | 12,3 |
4 | Ishøj | 12,4 |
5 | Halsnæs | 14,1 |
6 | Frederikssund | 14,2 |
7 | Allerød | 14,8 |
8 | Rudersdal | 15,3 |
9 | Aalborg | 16,3 |
10 | Fredericia | 16,4 |
11 | Næstved | 17,9 |
12 | Mariagerfjord | 18,8 |
13 | Greve | 19,5 |
14 | Hørsholm | 19,6 |
15 | Brønderslev | 20,1 |
16 | Fredensborg | 20,3 |
17 | Gentofte | 20,5 |
18 | Ikast-Brande | 20,5 |
19 | Holbæk | 20,7 |
20 | Odense | 21,1 |
21 | Herning | 21,5 |
22 | Favrskov | 21,5 |
23 | Hillerød | 22,2 |
24 | Furesø | 22,8 |
25 | Viborg | 23,3 |
26 | Haderslev | 23,3 |
27 | Gribskov | 23,6 |
28 | Rødovre | 23,9 |
29 | Silkeborg | 25,1 |
30 | Glostrup | 25,5 |
31 | Daaborg-Midtfyn | 25,7 |
32 | Egedal | 25,8 |
33 | Vordingborg | 26 |
34 | Slagelse | 26,3 |
35 | Ballerup | 27,3 |
36 | Randers | 27,4 |
37 | Vejle | 28,2 |
38 | Køge | 28,4 |
39 | Aarhus | 28,6 |
40 | Glassaxe | 28,6 |
41 | Frederiksberg | 28,7 |
42 | Kolding | 28,7 |
43 | Hvidovre | 28,8 |
44 | Kalundborg | 29,9 |
45 | Dragør | 30,7 |
46 | Lyngby-Taarbæk | 31,4 |
47 | Svendborg | 31,5 |
48 | Helsingør | 31,7 |
49 | København | 33,3 |
50 | Varde | 33,5 |
51 | Lolland | 33,7 |
52 | Horsens | 34,5 |
53 | Høje-Taastrup | 35,9 |
54 | Esbjerg | 36,3 |
55 | Sønderborg | 36,8 |
56 | Herlev | 36,8 |
57 | Roskilde | 37,1 |
58 | Struer | 37,3 |
59 | Albertslund | 38,2 |
60 | Holstebro | 38,3 |
61 | Nyborg | 39,6 |
62 | Vesthimmerlands | 40,2 |
63 | Assens | 40,6 |
64 | Tårnby | 41,4 |
65 | Hedensted | 42 |
66 | Aabenraa | 44,1 |
67 | Odder | 44,3 |
68 | Ringsted | 44,3 |
69 | Frederikshavn | 44,7 |
70 | Guldborgsund | 45,9 |
71 | Norddjurs | 45,9 |
72 | Stevns | 47,1 |
73 | Nordfyns | 48,8 |
74 | Kerteminde | 49,9 |
75 | Solrød | 51 |
76 | Odsherred | 51,6 |
77 | Lemvig | 53,2 |
78 | Tønder | 54,1 |
79 | Faxe | 55,3 |
80 | Langeland | 58,8 |
81 | Skanderborg | 63,7 |
82 | Morsø | 64,2 |
83 | Hjørring | 64,7 |
84 | Sorø | 68,6 |
85 | Lejre | 72,4 |
86 | Thisted | 77,7 |
87 | Ringkøbing-Skjern | 78,4 |
88 | Billund | 78,7 |
89 | Middelfart | 91,1 |
90 | Vejen | 99,6 |
91 | Rebild | 146,4 |
92 | Jammerbugt | 157,9 |
93 | Syddjurs | 163,3 |
94 | Bornholm | 164,8 |
95 | Samsø | 202,2 |
96 | Læsø | 222,2 |
97 | Ærø | 354,4 |
98 | Fanø | 431,4 |
1.000 personer i etageejendom deles om tre ladeudtag
Målet for mange af kommunerne bør ikke nødvendigvis være at have flest offentlige ladere per 1.000 indbyggere, men også at have nok offentlige ladere i forhold til antallet af indbyggere, der bor i etageejendom uden mulighed for at få egen ladeboks i hjemmet.
Af tabellen ovenfor fremgår det, at Vallensbæk og Skive er de to kommuner med suverænt færrest offentlige ladestandere til dem, der bor i etageejendom. Her skal 1.000 indbyggere, der bor i etageejendom og har bil, deles om henholdsvis 2,3 og 5,7 offentlige ladestandere.
Kigger man på landets mest befolkede kommune, Københavns Kommune, ser det heller ikke alt for godt ud. Selv om der er i omegnen af 2.700 offentlige ladepunkter i byen, er det slet ikke nok til at dække behovet for de mange indbyggere i hovedstaden, der bor i etageejendom. Her er der kun 33,3 offentlige ladepunkter per 1.000 indbyggere, der bor i etageejendom.
Bedst står det til på øerne Fanø, Ærø, Læsø, Samsø og Bornholm, som alle har flere hundreder af offentlige ladere per 1.000 indbyggere, der bor i etageejendom. Bedst er Fanø med 431 ladere per 1.000 indbyggere i etageejendom. Netop på de små øer gælder dog andre forhold, hvor langt de fleste bor i eget parcelhus med mulighed for at få opsat egen ladeboks.