ChatGPT hitter på arbejdspladsen, men tilliden lider et knæk
Siden ChatGPT kom frem for et års tid siden, har den AI-drevne chatbot lynhurtigt fundet indpas i manges hverdag og arbejdsliv. ChatGPT kan, ligesom Microsoft Bing Chat og Google Bard, give langt mere personaliserede og brugbare svar på et enhvert spørgsmål og forespørgsel end en klassisk Google-søgning.
Det har fået mange medarbejdere på tværs af mange forskellige brancher til at tage ChatGPT i brug. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Indusface.
Læs også: Hvad er kunstig intelligens? Sådan ser fremtiden med AI ud
Placering | Branche | Andel af medarbejdere, der bruger ChatGPT |
1 | Reklamebranchen | 39 % |
2 | Den juridiske sektor | 38 % |
3 | Kunst og medier | 33 % |
= 4 | Informations- og kommunikationsteknologi | 30 % |
= 4 | Konstruktion | 30 % |
= 6 | Ejendom | 29 % |
= 6 | Fremstilling | 29 % |
= 6 | Callcenter og kundeservice | 29 % |
= 9 | Sundhedspleje og medicin | 28 % |
= 9 | Regering og forsvar | 28 % |
Disse brancher bruger ChatGPT mest
Indusface har adspurgt 2.000 briter i arbejde om deres brug af ChatGPT for at blive klogere på, hvordan AI-chatbotten anvendes på arbejdspladsen.
Undersøgelsen viser nogle ganske interessante resultater. Der er nemlig stor forskel på, hvor meget ChatGPT anvendes i forskellige brancher.
Reklamebranchen er den branche, der anvender ChatGPT mest. Her svarer 39 af dem, der arbejder i branchen, at de bruger ChatGPT på arbejdet. Det er dog kun 11 procent af dem, der bruger ChatGPT mere end én gang om ugen.
Kun lidt mere end 5 procent af medarbejderne i reklamebranchen har aldrig brugt ChatGPT.
Virksomheder inden for den juridiske sektor er også flittige til at bruge ChatGPT. Her svarer 38 procent, at de har brugt værktøjet på arbejdet. Inden for kunst og medier bruger 33 procent AI-værktøjet. Det er iblandt disse, at flest anvender ChatGPT jævnligt. 13 procent indrømmer at bruge ChatGPT mindst én gang om ugen.
Èn ting er dog bemærkelsesværdigt. Selv om ChatGPT er uhyre populært på arbejdspladsen, svarer 55 procent af respondenterne samtidig, at de ikke stoler på en anden virksomhed, der anvender ChatGPT til arbejdet.
Hvad bruger virksomheder ChatGPT til?
Alt efter branche er der stor forskel på, hvad man kan bruge ChatGPT til på arbejdspladsen.
Den hyppigst forekommende årsag til at bruge ChatGPT er at skrive arbejdsrapporter. Det bruger 27 procent af respondenterne ChatGPT til.
25 procent bruger ChatGPT til at oversætte tekst, mens 17 procent bruger ChatGPT til research. 11 procent bruger ChatGPT til at forfatte e-mails til kunder, mens 8 procent bruger AI-tjenesten til at skrive interne e-mails.
Du kan dykke ned i alle undersøgelses resultater i dette regneark.
Læs også: Nyheder om arbejdsplads og hjemmekontor