1.360 lynladere i Danmark – mere end en fordobling på et år
Der bliver fortsat bedre muligheder for, at danske elbilister kan oplade deres elbil på farten. Nye tal, som De Danske Bilimportører har indhentet hos Chargex Analytics, viser, at der i september 2023 er 1.360 lynladepunkter rundt omkring i Danmark.
I september 2022 var der kun 674 lynladepunkter, så 686 nye er altså kommet til. Dermed er der sket mere end en fordobling.
Lynladerne, som har en ladeeffekt på 150 kW eller mere, udgør kun 9,1 procent af det samlede antal ladepunkter i Danmark. I september 2023 er der i alt 14.873 ladepunkter, hvilket næsten er en fordobling sammenlignet med september i fjor. Da var der kun 7.829 ladepunkter, og da udgjorde lynladerne 8,6 procent af det samlede antal ladepunkter.
Der er altså ikke kun kommet flere lynladere – de udgør også lidt mere af den samlede bestand af ladepunkter.
Læs også: Elbiler – alt om teknologien, der skal sikre den grønne omstilling
Færre elbiler om hvert ladeudtag
Antallet af ladeudtag er isoleret set ikke så interessant. Det er derimod mere interessant at sætte det i forhold til antallet af elbiler på de danske veje.
Efterhånden som antallet af elbiler øges, skal antallet af ladeudtag tilsvarende øges – og det sker heldigvis også. Faktisk er lademulighederne bedre, end de har været i lang tid.
I september 2022 var der 12,7 elbiler per offentligt tilgængeligt ladepunkt. Det tal hedder i september 2023 11,4 elbiler per ladepunkt. Men faktisk har tallet været en smule bedre. I august var der kun 11,1 elbiler per ladepunkt. Aktuelt er der 169.044 indregistrerede elektriske personbiler på de danske veje.
Efterlyser øget regulering af lademarkedet
Ligesom tidligere, når De Danske Bilimportører beretter om nye udviklinger på lademarkedet, efterlyser brancheorganisationen øget regulering på området.
Der er behov for transparente markedsvilkår, særligt når det gælder betalingen for opladningen ved en ladestander, lyder det. Derfor foreslår De Danske Bilimportører, at udbygningen af det danske lademarked suppleres af en regulering, som skal sikre en fri og transparent konkurrence.
“Det vil gavne både nuværende og kommende elbilister, hvis det er klart og tydeligt, hvad man betaler for at oplade sin elbil. Sammenlignet med at tanke fossile brændstoffer er det alt for kompliceret og utydeligt, hvad der reelt betales for opladning. Reguleringen skal sikre den nødvendige gennemsigtighed,” siger Mads Rørvig, der er administrerende direktør for De Danske Bilimportører.