67 førerløse taxaer kører med betalende kunder i Beijing

De første kommercielle førerløse taxaer kører nu rundt med betalende passagerer i Kinas hovedstad Beijing. Om 10 år står de for 25 procent af taxa-kørslen.

67 førerløse taxaer kører med betalende kunder i Beijing

Efter tidligere på året at have testet selvkørende taxaer i et begrænset område på cirka 3 kvadratkilometer ved otte stoppesteder i Shougang Park i det vestlige Beijing, har bystyret netop godkendt de første autonome taxaer til kommerciel brug. Det bringer 67 selvkørende og førerløse taxaer ud i gaderne i den kinesiske hovedstad, skriver startup-virksomheden Pony.ai, der står bag de førerløse biler sammen med den kinesiske teknologigigant Baidu.

Køretøjerne kan dog kun transportere to passagerer ad gangen og er begrænset til byens sydlige Yizhuang-område.

Der sidder også en ansat fra taxaselskabet på passagersædet foran i bilen – ikke på førersædet – hvis der skulle være behov for pludselig indgriben, men køretøjet kører selv. Det forventes at tage år, før taxaerne kører helt uden menneskelig indblanding på grund af regler og sikkerhedskrav.

De førerløse taxaer kan køre inden for en radius af 60 kvadratkilometer og kan benytte cirka 200 stoppesteder.

Vigtigt skridt for førerløse biler i Kina

Udrulningen er dog et vigtigt skridt fremad for de førerløse ambitioner hos Baidu og startup-virksomheden Pony.ai. Udviklerne håber, at de kinesiske forbrugere, som har taget e-handel, onlinebetalinger og andre digitale løsninger til sig, hurtigt vil vænne sig til fornemmelsen af at køre i en bil uden chauffør.

Peng Jun, medstifter af Pony.ai, forklarer, at nøglen til at bringe industrien fremad er “politik, teknologi og offentlig accept”.

500 000 ture kørt allerede

Der er allerede blevet foretaget mere end 500 000 ture i Pony.ai’s robottaxaer i de tidligere testfaser, forklarer den Toyota-støttede startup-virksomhed.

Passagerer, der bruger Baidus “Apollo Go”-biler, skal downloade en app og kan ringe efter en taxa på et af 600 opsamlings- og afleveringssteder i det sydlige Yizhuang-område i Beijing.

Det Alibaba-støttede nystartede firma AutoX og kørselsgiganten DiDi Chuxing har også kørt pilotprojekter med robottaxaer i byer rundt om i landet.

Robotaxaer er stadig en nyhed i dag, men forventes at opleve en hurtig udrulning i Kinas største metropoler. Tal fra McKinsey & Company viser, at førerløse taxaer forventes at stå for mellem 20-25 procent af alle kilometer, som passagerer tilbagelægger i disse byer, inden 2030.

Se også: Elbilens teknologiske fremtid

Der eksperimenteres på livet løs med førerløse biler

Det Alphabet-ejede selskab Waymo har også førerløse biler på vejene i Phoenix, Arizona. Også det anses for at være et vigtigt skridt i kapløbet om at få autonome biler ud på USA’s veje.

Singapore, England og Frankrig er andre lande, hvor man udfører pilottest og eksperimenterer med førerløse biler – også her med en fører klar til at gribe ind, hvis noget går galt.

I Danmark eksperimenteres der også med selvkørende køretøjer. Den første selvkørende bus kørte på offentlig vej i Aalborg i perioden marts 2020 til november 2021, og i efteråret testede DTU Campus i Lyngby også selvkørende busser. Movia, som sammen med Region Sjælland har testet selvkørende busser siden 2019, kører i perioden i perioden september 2021 til juni 2022 med en selvkørende bus på offentlig vej ved Slagelse Sygehus.

Se også: Nyheder om førerløse teknologier