Apple bygger konkurrent til Android Automotive

Mens det går sløvt for Google med at sælge Android Automotive-infotainmentsystemet til bilproducenterne, forbereder Apple deres alternativ.

Apple bygger konkurrent til Android Automotive

Det bliver vigtigere og vigtigere for forbrugerne, at biler ikke bare er biler, men opkoblede, smarte enheder, der med tiden vil føles mere som stuer på hjul end bare transportmidler. Et stort skridt på vej til det er det smarte infotainmentsystem, hvor Google lige nu er i front med deres Android Automotive.

Lækkede informationer fortæller dog, at Apple er på vej med deres konkurrent til Android Automotive, som kunne ende med at blive et kæmpe problem for Google.

Apples infotainmentsystem er på vej

Da Google introducerede deres infotainmentsystem til biler, kaldet Android Automotive, i 2017, var der store forventninger til platformen. Android Automotive var, ifølge Google, en win/win-situation for både forbruger og bilproducent – og ikke mindst Google, som med platformen kunne udbygge deres efterhånden enorme økosystem.

Android Automotive skulle være let for bilproducenten af implementere, hvor de samtidig skulle bruge mindre tid og ressourcer på softwareopdateringer – den del ville Google stå for. For forbrugeren betyder Android Automotive, at de får et altid opdateret infotainmentsystem fra en erfaren softwareproducent, der er både simpelt, hurtigt, med adgang til de populære tjenester og altid forbundet.

Dog er ikke alt gået som forventet for Google og deres infotainmentsystem, som ikke er blevet modtaget med kyshånd af bilproducenterne, som søgegiganten ellers havde håbet på. Med fire år på markedet kom første bil med Android Automotive på vejene i 2021 (Polestar 2).

Flere producenter har efterhånden meldt ud, at også de vil lave biler med Android Automotive (Porsche, Honda, Renault, BMW, GM og selvfølgelig Volvo, som ejer Polestar), men tilslutningen til platformen er generelt skuffende.

Se også: Alle elbiler i Danmark i 2021 – her er overblikket

Apple CarPlay skal kunne mere

Indtil videre har bilproducenterne benyttet af sig deres egenudviklede infotainmentsystemer eller brugt et tredjeparts system med tilpasninger, hvorpå der integreres Android Auto og Apple CarPlay, som forbrugerne for det meste vælger at benytte. Men udover at være på vej med en ren elbil, vil Apple angiveligt også have et bid af kagen.

Apple arbejder derfor på en ny udgave af deres CarPlay, hvor iPhone ikke længere skal være hjertet i platformen. Project Ironheart, som det angiveligt er navngivet, skal være et fuldblods infotainmentsystem, der fungerer i Apples økosystem. CarPlay-infotainmensystemet skal integreres meget dybere i bilen, hvor systemet skal have adgang til betjeningselementer og instrumenter, der vil gøre CarPlay til et rigtigt infotainmensystem til at dække alle nødvendige funktioner i bilen.

Der går endda rygter om, at det er samme infotainmentsystem, Apple bil benytte i deres elbil.

Læs også: Elbiler – alt om teknologien, der skal sikre den grønne omstilling

Har en kæmpe fordel over Android Automotive

Bilproducenterne bruger masser af krudt på at bygge egne infotainmentsystemer, og bliver også bedre til det. Alligevel  kunne Apple og Googles alternativer meget hurtigt blive brugernes foretrukne. Hvad disse infotainmentsystemer fra bilproducenterne mangler er tjenester, som er afgørende for brugerne – og dem har Apple og Google. Og hvis det er Google og Apple forbrugerne vil have, vil vi med tiden se bilproducenterne droppe egne systemer og satse på deres.

Apples infotainmentsystem til biler bliver ikke en meget anderledes tilgang end Googles Android Automotive, som også fungerer uafhængigt af en smartphone. Men der er en stor fordel, som Apples infotainmentsystem har over Googles, som kan blive afgørende.

En af de største grunde til, at mange af de store bilproducenter ikke har taget Android Automotive til sig, er på grund af Googles privatlivspolitik. Med Google i bilerne er man hos bilproducenterne bange for, at brugernes privatliv ikke er sikret tilstrækkeligt, da det er denne type af informationer, Google tjener penge på. Derimod har Apple med flere tiltag vist sig at være mere beskyttende overfor forbrugernes private informationer, hvilket kan gøre det meget lettere for Apple at få deres infotainmentsystem solgt til bilproducenterne.

Se også: Nyheder om elbiler