Bilejere nægter at abonnere på opkoblede funktioner i bilen

Blandt potentielle bilejere er der ikke den store vilje til at betale for at få adgang til opkoblede funktioner i biler. Købelysten er dog større hos elbilejere, viser ny undersøgelse.

Bilejere nægter at abonnere på opkoblede funktioner i bilen

Tjenester og funktioner på abonnement bliver mere udbredte, efterhånden som biler bliver mere opkoblede til internettet. En producent som BMW er gået langt på den front og lader for eksempel bilejere betale et månedligt beløb for at bruge visse funktioner, der allerede er bygget ind i bilen fra fabrikken, for eksempel sædevarme.

Så langt går de fleste bilproducenter (endnu) ikke, men de kan se frem til mange andre måder at tjene penge på digitalt indhold via infotainmentskærmen, som i dag er en obligatorisk komponent i enhver moderne bil.

Virksomheden AutoPacific, som foretager analyser inden for bilindustrien, har netop adspurgt amerikanske potentielle bilkøbere om deres vilje til at abonnere på forskellige funktioner i deres næste bil. Alle funktioner, de er blevet spurgt ind til, kræver et hypotetisk abonnement på 15 dollar per måned – cirka 100 kroner om måneden.

Læs også: Elbiler – alt om teknologien, der skal sikre den grønne omstilling

Interesse i abonnementbaserede opkoblede tjenester

Benzin- og dieselbiler

Elbiler

Internetforbindelse, som aktiverer opkoblede funktioner, herunder Wi-Fi-hotspot*

28 %

32 %

Fjernstyring af visse køretøjsfunktioner via smartphone eller en lignende enhed (+10 $/måned)

21 %

29 %

Stream videoindhold direkte på infotainmentskærmen*

19 %

24 %

Internetbrowsing direkte på infotainmentskærmen*

16 %

23 %

Advarsel om farer med omdirigering (2 $/måned)

16 %

22 %

Fjernstyr dit hjem (smart home-enheder via stemmen) fra bilen*

15 %

20 %

Spil videospil direkte på infotainmentskærmen*

12 %

19 %

Deltag i videokonferencer via infotainmentskærmen

11 %

19 %

Deling af kørselsdata om adfærd med forsikringsselskab for at sænke præmien

11 %

18 %

Fjernnotifikationer og livestreaming af begivenheder i køretøjet (+400 $)*

9 %

17 %

Mulighed for sikkert at købe produkter fra infotainmentskærmen

8 %

15 %

*Den beskrevne funktion i undersøgelsen forudsætter en månedlig abonnementspris på 15 dollar.

Forbrugerne gider ikke abonnere på funktioner i bilen

Af undersøgelsen fremgår det, at der generelt er utrolig lille vilje til at betale for abonnementbaserede funktioner i biler. Det, der frister mest hos respondenterne, er muligheden for at have en internetforbindelse i bilen, som også gør det muligt at oprette et hotspot. Dette ønsker kun 30 procent af respondenterne uanset drivmiddel.

Herefter daler viljen markant. Kun 23 procent, uanset drivmiddel, ønsker at betale ekstra for at fjernstyre visse af bilens funktioner via deres smartphone. Endnu færre – kun 20 procent – ønsker at kunne streame video direkte på infotainmentskærmen.

Kun 14 procent ønsker at betale for at kunne spille på infotainmentskærmen, når bilen holder stille, og blot 10 procent synes, at det er værd at betale for at kunne købe produkter fra infotainmentskærmen.

Elbilejere er mere villige til at abonnere på bilens funktioner

Undersøgelsen har også opdelt respondenterne alt efter, om de overvejer at købe en benzin- eller dieselbil eller en elbil. Over hele linjen ses en tendens til, at dem, der overvejer at købe elbil, er mere villige til at betale et månedligt abonnement for at få adgang til smarte funktioner.

32 procent af dem, der vil købe elbil, ønsker for eksempel at betale for internetforbindelse i bilen, mens det kun er 28 procent blandt dem, der vil købe en fossildrevet bil.

Forskellen er endnu større, når det gælder fjernstyring af visse køretøjsfunktioner via smartphone. Her er det henholdsvis 29 procent for elbilkøbere og 21 procent for købere af fossilbiler.

Læs også: Nyheder om elbiler og selvkørende teknologi