Bilforhandlere forventer indtog af kinesiske elbiler i Danmark
De kinesiske elbiler er kommet for at blive. I hvert fald hvis man spørger danske autoriserede bilforhandlere.
DI Bilbranchen har nemlig foretaget en medlemsundersøgelse blandt autoriserede bilforhandlere i Danmark om deres forventninger til, om de kinesiske bilmærker kommer til at dominere det danske elbilmarked.
Se også: Elbiler – alt om teknologien, der skal sikre den grønne omstilling
Fra ingenting til op mod 30 procent af nybilsalget
I 2019 var der intet salg af kinesiske bilmærker i Danmark, men med den øgede udbredelse af elbiler er der vendt op og ned på dynamikkerne i bilmarkedet. Den eneste kinesiske elbilproducent efter den anden er kommet til Danmark, og i dag kan danskerne købe elbiler fra mærker som Aiways, BYD, Hongqi, JAC, Maxus, MG, NIO, Polestar, Voyah og Xpeng.
Samtidig er flere mærker som Chery, HiPhi, IM, Leapmotors, ORA, Seres, Togg og Zeekr er på vej til Europa og/eller Danmark.
I undersøgelsen svarer tre ud af fire bilforhandlere, at de forventer, at de kinesiske bilmærker vil fylde et sted mellem 11 og 30 procent af det samlede elbilsalg om 10 år. Det svarer altså til et sted mellem hver tiende og hver tredje nye solgte elbil i 2034.
Der er dog rigtig stor spredning i mærkeforhandlernes forventninger til de kinesiske elbilproducenter. Det understreger, at der er store usikkerheder i bilbranchen i disse år.
Ni ud af 10 bilforhandlere svarer nemlig, at de kinesiske mærker vil fylde et sted mellem 0 og 40 procent af bilsalget om 10 år. De kinesiske bilproducenters markedsandel i Danmark, som aktuelt ligger på otte procent, kan altså gå begge veje, hvis man spørger bilforhandlerne.
Kinesiske mærker står foran to barrierer
Der er to faktorer, der bliver afgørende for de kinesiske bilmærkers skæbne i Danmark.
For det første skal de kinesiske mærker vinde europæernes hjerter, og der er fortsat en stor folkelig modstand mod elbiler produceret af kinesiske producenter i Kina – selv om modstanden fremstår større på de sociale medier, end den i virkeligheden er.
Dernæst skal de kinesiske producenter også overleve i Europa med den forventede forhøjede toldsats i EU, som ventes at ligge på op til 25 procent. Det vil gøre elbiler produceret i Kina dyrere og mindre attraktive.