Bilindustrien står til at overskride FN’s klimamål – men sådan nås det
En ny rapport, som konsulentfirmaet Kearney har udarbejdet for elbilproducenterne Polestar og Rivian, slår fast, at det ikke er muligt at begrænse den globale opvarmning til 1,5 grader ved blot at udskifte fossile biler med elbiler. Der skal meget mere til.
For ikke at overskride FN’s klimapanels (IPCC) mål om at holde den globale opvarmning på 1,5 grader er det i stedet nødvendigt at handle på tre niveauer inden 2030:
- Niveau 1: Fuld udskiftning af bilparken til elbiler
- Niveau 2: Brug af udelukkende vedvarende energi til opladning
- Niveau 3: Reduktion af drivhusgasemissioner i produktionens forsyningskæde
Læs også: Elbiler – alt om teknologien, der skal sikre den grønne omstilling
Står lige nu til at overskride klimamål med 75 procent
I dag står personbiler for hele 15 procent af alle drivhusgasudledninger på verdensplan. Hvert år bruger bilindustrien omkring 7 procent af CO2e-budgettet.
Som den grønne omstilling skrider frem lige nu, vil bilindustrien derfor overskride FN’s klimapanels mål med mindst 75 procent inden 2050. Og allerede i 2035 har bilindustrien brugt hele sit CO2e-budget, hvis der ikke øjeblikkeligt gribes ind.
Hvis kun en elektrisk erstatning af bilparken lykkes, vil der fortsat være en overskridelse af CO2e-udledningerne på 50 procent. Lykkes det også at udbygge vedvarende energiforsyning til de globale elnet, så der senest i 2033 anvendes udelukkende vedvarende energi til kørslen, begrænses overskridelsen til 25 procent.
Læs også: Hvad er klima og klimaforandringer? Her er alt du bør vide
Sådan når bilindustrien FN’s klimapanels mål
Endelig kan klimamålet nås inden 2050, hvis det også lykkes at afkarbonisere forsyningskæderne ved at skifte til materialer med lavt kulstofindhold og ved at investere i vedvarende energiløsninger til forsyningskæderne.
”Rapportens resultater er nedslående. Vi håber, at rapporten kan være med til at danne grundlag for, at bilindustrien kan samarbejde om at skabe fremskridt i det tempo og omfang, vi har brug for – og ideelt set inspirere andre industrier til at gøre det samme. Jeg er sikker på, at vi sammen kan vinde kapløbet mod tiden,” siger Anisa Costa, der er chef for bæredygtighed ved Rivian.