Bilproducenter låser funktioner bag dyre abonnementer

Flere og flere bilproducenter begynder at sælge biler med indbyggede funktioner, som skal oplåses med en månedlig eller årlig betaling.

Bilproducenter låser funktioner bag dyre abonnementer

Når du fremover køber en ny elbil, risikerer du ikke at have fuldt ejerskab over nogle af bilens funktioner. Du kan nemlig komme ud for at være bundet til et abonnement for at kunne bruge nogle af bilens funktioner.

Det er ikke bare et sandsynligt fremtidsscenarie; mikrotransaktioner i bilindustrien er allerede virkelighed. De første bilproducenter har i løbet af 2022 allerede taget den nye – og ofte udskældte – forretningsmodel i brug.

Læs også: Elbiler – alt om teknologien, der skal sikre den grønne omstilling

BMW og Mercedes-Benz låser funktioner bag abonnement

Det hele startede med BMW, da det i juli kom frem, at den tyske producent begyndte at tage ekstra betaling for sædevarme og motorlyde i sine elbiler. Prisen? 130 kroner om måneden i Storbritannien.

BMW har efterhånden udvidet abonnementmodellen i mange lande, og i Danmark låser producenten følgende funktioner, som bilerne allerede er født med, bag betalingsmur:

  • Advarsel om hastighedskontrol: 16 kroner per år
  • Driving Assistant Plus: 240 kroner per måned
  • BMW Drive Recorder: 40 kroner per måned
  • Fjernlysassistent: 52 kroner per måned
  • Parking Assistant Professional: 116 kroner per måned
  • Ratvarme: 56 kroner per måned
  • Real Time Traffic Information: 440 kroner per år

Nyheden om, at BMW begyndte at sælge elbiler med funktioner, som er til stede, men som forbrugere skal betale ekstra for at få adgang til selv efter at have købt bilen, vakte opsigt.

Men det har tilsyneladende ikke skræmt konkurrenten Mercedes-Benz fra at bevæge sig i samme retning. Mercedes-Benz begrænser snart motoreffekten i modellerne EQS og EQE, medmindre man betaler 8.500 kroner om året for et års abonnement.

Vælger man ikke at betale abonnementsprisen, begrænses motoreffekten altså fra 260 kW til 215 kW i modellerne EQE 350 4MATIC og EQE SUV 350 4MATIC. I modellerne EQS 450 4MATIC og EQS SUV 450 4MATIC begrænses effekten fra 330 kW til 265 kW. Accelerationen fra 0-100 km/t begrænses ligeledes – for eksempel fra 5,1 sekunder til 6,0 sekunder.

Øjner ny indtjeningskilde

Det globale salg af nye biler er dalet i de senere år, blandt andet som følge af coronapandemien, mangel på komponenter og Ruslands invasion af Ukraine.

I takt med, at elbiler udgør en fortsat større andel af nysalget, vil der også være færre mekaniske komponenter i fremtidens bilpark, der skal serviceres. Dermed har bilproducenterne udsigt til en lavere indtjening på service af allerede solgte biler.

Bilproducenterne har forsøgt at kompensere for det ved at begynde at sælge softwareopdateringer og abonnementer. I de tilfælde, hvor der er løbende driftsomkostninger forbundet ved at tilbyde adgang til en tjeneste eller funktion, for eksempel premium-navigation eller fjernovervågning af ens bil, kan det let forsvares at tage et løbende gebyr.

Bilproducenterne er dog blevet kritiseret massivt for at være grådige og sælge biler med den fornødne hardware for så at begrænse adgangen til denne.

Kun hver fjerde vil betale for at låse funktioner op

Noget tyder på, at bilproducenterne skal arbejde på at overbevise fremtidige bilkøbere om, at det er værd at betale for adgang til funktioner, som man tidligere havde fuldt ejerskab over.

En undersøgelse fra Cox Automotive viste tidligere på året, at kun 25 procent af forbrugerne ønskede at betale et abonnement for at få adgang til en funktion i en bil. Resten sagde pænt nej tak.

Mikrotransaktioner er altså ikke kun blevet allestedsnærværende i alle former for spil og applikationer. De er formentlig også kommet for at blive i fremtidens elektriske bilpark.

Læs også: Nyheder om elbiler og selvkørende teknologi